Danmark skal være 110% grønt

Klimaforandringerne er nu så omfattende, at vi ikke kan vente på teknologifix og hockeystave. Vi skal handle nu. Og vi skal tænke nyt. Radikale Venstre udstikker vejen, så Danmark bliver klimaneutralt allerede i 2040 – ti år før planlagt. På sigt er målet et 110% grønt samfund, der direkte indfanger CO2.

Oversvømmelser. Skovbrande. Og ekstrem tørke.
Klimaforandringerne raser og har i år vist sig at være langt vildere og gå hurtigere end først antaget. Verden har kurs mod en smertelig opvarmning på op til 5,7 grader i 2100. Og gør vi ikke noget, så forbryder vi os mod Paris-aftalen, hvor vi globalt gav hinanden hånd på at begrænse den globale opvarmning til max 1,5 grader.

”Vi har brug for et markant gearskifte. Vi kan ikke længere læne os tilbage og tro, at en hockeystav og et teknologifix er en løsning. Vores børn og unge kigger måbende på os og spørger: Det er jo meningsløst. Hvorfor skal vi bo på pæle, fordi I rodede rundt i sort handlingslammelse? Vi bliver nødt til at handle nu og betale CO2-gæld af,” siger Sofie Carsten Nielsen, politisk leder i Radikale Venstre og fortsætter:

Vi har brug for at tænke nyt, og vi skal tænke i lige så radikale løsninger, som klimaudfordringen er. Derfor har vi en vision om, at Danmark skal være et af de første industrisamfund, som går i nul allerede i 2040 – ti år før det nuværende mål.

”Samtidig sigter vi mod at blive et 110 procent grønt samfund, der ved at indfange og oplagre CO2, opnår et reelt overskud i klimaregnskabet. Vi vil gøre Danmark til global, grøn ledestjerne.”

Radikale Venstre vil bane vejen for at det skal være muligt at leve, producere og forbruge grønt i Danmark, og er overbevist om, at det kan lade sig gøre. Det er et spørgsmål om mod og reel politisk vilje. Radikale Venstre vil udmønte sin vision i et konkret udspil, som lanceres senere på efteråret. Det bliver med en invitation til partnerskab med dem, som skal udleve løsningerne i virkeligheden – erhvervsliv og energibranchen.

Radikale Venstre baserer sin udmelding på de 13 klimapartnerskaber – og vurderer at en engangsinvestering på omtrent 25 mia. kr. kan bringe Danmark i nærheden af 80 procent CO2-reduktion i 2030, og foreslår at reformfinansiere klima.

”Næste generation skal have grøn tryghed om deres fremtid. Og det synes vi, at alle generationer skal bidrage til,” siger Sofie Carsten Nielsen, der foreslår, at man blandt andet ser på, at få husholdninger til at bidrage med grøn check og lavere rentefradrag. Ligesom man kan overveje at aftrappe efterlønnen nu hvor der er kommet to nye pensioner.

”Andre partier har sikkert andre ideer til finansiering – det væsentlige er, at vi samler et flertal bag ambitionen. For beskeden fra FN’s klimapanel er klokkeklar: vi skal handle nu og handle radikalt.”

Det radikale udspil består af tre elementer: