”Alle her kunne potentielt være mine venner”

Med en presserende flygtningekrise og en forestående retsforbeholdsafstemning var retningen for weekenden sat, da nye ansigter og gamle kendinge fra hele landet mødtes til Radikale Venstres årlige landsmøde i Nyborg d.19.-20. september.
Af Karoline Graulund Nøhr

Til landsmøderne bliver Jens-Christian Navarro Poulsen (på billedet over artiklen) bekræftet i, at han er i det rigtige parti.

”Alle her kunne potentielt være mine venner. Vi er ligesindede, og vi har samme grundholdning,” sagde han, da Radikale Venstres landsmøde lakkede mod enden i søndag eftermiddag.

Og især ét tema stod højt på alle radikales dagsorden til landsmødeweekenden. Nemlig flygtningekrisen.

Med opsmurte skjorteærmer og parat til at tage fat trådte Morten Østergaard lørdag op på scenen foran de mere end 500 radikale, der sad klar til at høre, hvad deres politiske leder havde på hjerte. Og hans budskab ramte salen lige i maven.

Han hyldede det lederskab, befolkningen har udvist, siden syriske flygtninge i stort omfang begyndte at krydse den danske grænse.

”Det er et helt andet svar end de hold-jer-væk-annoncer, som Inger Støjberg (Venstres udlændinge- og integrationsminister, red.) har indrykket i udenlandske aviser og nu også sømmet op på danske asylcentre. Hvad er det for noget? Det er jo ikke mennesker, der kan træffe et andet valg. De er her. De er vores. Det lever slet ikke op til den varme og det storsind, som danskerne i så enormt omfang har vist de mennesker i nød, som har stået på vores dørtrin i de sidste uger,” slog han med alvor i stemmen fast og høstede bifald fra salen.

Flygtninge budt velkommen
For Torben Christensen, som er trofast landsmødegænger, var Morten Østergaards tale weekendens højdepunkt.

Torben Christensen sammen med folketingskandidat Helle Bækkelund Sørensen

”Mortens tale ramte mig. Han ramte det, vi har til fælles i partiet. Den der sociale indignation,” siger formanden for Favrskov kommuneforening.

Gitte Lopdrup Jensen er nyt medlem af partiet, og hos hende fylder flygtningespørgsmålet også meget. Hun fældede sågar en tåre, da Radikal Ungdom fra scenen bød flygtninge velkommen på fem forskellige sprog.

”Det synes jeg, var helt fantastisk. Det ramte noget i mig,” fortæller hun.

Der var da også flere i salen, som havde behov for at gøre noget nu og her for flygtningene fra Syrien. Sammen formåede Radikale Venstre nemlig at indsamle lige knapt 15.000 kroner fra landsmødets deltagere til DR’s og TV2’s indsamling til syriske flygtninge.

Gitte Lopdrup Jensen

Europæisk løsning
Også partiets europæere, konkurrencekommisær Margrethe Vestager og medlem af Europa-Parlamentet Morten Helveg Petersen, var enige om, at der skal handles på flygtningekatastrofen nu.

”Det er en menneskeret at kunne få beskyttelse. Og det er en menneskepligt at hjælpe,” sagde Margrethe Vestager fra talerstolen, hvorefter Morten Helveg Petersen slog fast:

”At hjælpe mennesker på flugt er en europæisk værdi. Og en dansk. Faktisk er det noget af det mest udanske at vende ryggen til.”

Og selvom Danmark har et forbehold, der som udgangspunkt fritager os fra fordelingen af de160.000 flygtninge, Kommissionen lige nu arbejder på at fordele, er det ikke holdbart at stå udenfor, fastslog Margrethe Vestager.

”Det er helt efter love og paragraffer, at Danmark undslår sig. Men spørgsmålet er, om det er i orden? Nej, det er ej. For et land kan ikke kræve en fælles løsning – uden selv at ville bidrage,” sagde hun stålfast og under applauser fra salen.

Ja den 3. december
Når danskerne skal stemme om afskaffelse af retsforbeholdet d. 3. december, anbefaler Radikale Venstre et rungende ja, fastslog Morten Helveg Petersen fra talerstolen.

”Retsforbeholdet betyder, at danske statsborgere, der har været udsat for chikane, forfølgelse eller stalking, ikke kan nyde godt af grænseoverskridende beskyttelse og sikkerhed, og at vi står uden for Europol, der er et vigtigt, praktisk, dagligdags arbejdsredskab for dansk politi. At stå uden for dét ville være tosset. Og kun skade os selv.”

De radikale medlemmer var enige. Derfor er mange klar til at gå ind i kampen om at vinde stemningen over på ’ja’-siden.

”Der skal tages en tørn for at få det ’ja’ hjem,” slog Torben Christensen fast. Og hos Radikale Venstre Frederiksberg er de allerede i gang med at arrangere et åbent møde og planlægger at bruge så konkrete eksempler så muligt til at forklare københavnerne, hvorfor et ’ja’ er det rigtige, forklarede formanden Jens-Christian Navarro Poulsen.

Nyt formandskab for landsforbundet
Et af de store punkter på landsmødets dagsorden var valg af nyt formandskab for Radikale Venstres landsforbund. De i alt fire kandidater talte lørdag til salen, og søndag stemte de radikale medlemmer om, hvem der skulle være deres nye formand og næstformand.

Under stående bifald modtog tidligere folketingskandidat Svend Thorhauge beskeden om, at han nu skal stå i spidsen for Radikale Venstres landsforbund. Og senere blev det annonceret, at Vivian Heinola blev valgt til næstformandsposten.

Svend Thorhauge glæder sig til at komme i gang med arbejdet, fortalte han kort tid efter udnævnelsen.

”Vi skal gøre os klar til afstemningen d. 3. december. Og så skal vi ud og kigge på, hvordan vi får alle kræfterne i organisationen til at arbejde mest muligt den samme vej.”