”Der er ikke noget dem og os"

Den magenta EU-bus er nået til Jyllinge, hvor den har besøgt minkavler Knud Vester og hans tre ansatte fra Ukraine og Rumænien.
Af Sofie Gottlieb

Solen skinner og den 67-årige minkavler Knud og hans kone tager imod os på gårdspladsen. Vi bliver budt pænt velkommen og stemningen er let og smilende – det skal nok blive en god dag.

Knud fortæller med begejstring at dette er hans fødegård, og at han siden 1964 har været selvstændig landmand. Han forklarer med et smil på læben at den eneste uddannelse han har, er en realeksamen, hvor han heldigvis fulgte med i engelsk. Netop hans kundskaber inden for engelsk skal vise sig at blive afgørende for hans arbejde fremadrettet. Knud arbejdede som almindelig landmand i mange år, men besluttede sig som 40-årig til at blive selvstændig minkavler. Han ejer nu i dag en minkfarm med 4100 avlstæver.

Knud giver os en rundtur på minkfarmen i det flotte forårsvejr. Hele farmen er bygget op omkring værdien ”genbrug”. Fedtet fra dyrene bliver brugt til biodiesel, savsmuldet bliver brugt til forbrænding, afføringen til gødning osv. Knud fortæller at Danmark er ledende i minkbranchen, da hovedparten af maskinerne er produceret i Danmark efter dansk design.

I 1964 producerede Danmark 1,2 mio. mink. I dag producerer eks. hele USA 3,8 mio. mink hvert år, mens Danmark producerer 17 mio. Det er i Knuds øjne blandt andet takket være den frie bevægelighed der gør, at dygtige arbejdsomme unge mænd kan rejse til Danmark.

Morten Helveg spørger Knud om, hvorfor han netop har fået så stor succes med udenlandsk arbejdskraft. Knud forklarer, at han ønsker folk, der ønsker at arbejde. Folk der har viljen, og som han kan stole på. Og de tre unge mænd fra henholdsvis Ukraine og Rumænien leverer varen. De er energiske, smilende og har en vilje til at udvikle sig. Knud fortæller stolt hvordan han lærer dem at tage ansvar, og at tænke for sig selv. Han oplever en lyst og arbejdsiver hos de tre udenlandske mænd, som gør at han bliver ved at søge udenlandsk arbejdskraft.

Der arbejder to ukrainere, Ivan og André, og en rumæner, George, på gården. De arbejder dels på minkfarmen og dels i marken. De bor alle tre på gården, og har fået stillet alt til rådighed – undtagen en tørrretumbler, som Knud grinende fortæller. De er alle glade for at være på gården. De arbejder fra 7.00 -16.00 i hverdagen – ”undtagen Ivan,” griner George, da Ivan har det med at sove for længe. Stemningen er let og nærmest familiær mellem Knud og de tre medarbejdere, der griner og joker internt. Knud hjælper dem blandt andet med at tilmelde sig danskkurser. I Knuds verden eksisterer der ikke ”dem og os”, og derfor bliver de tre unge mænd selvfølgelig inviteret til både jul, nytår og påske hos Knud og hans kone.

Efter rundvisningen er det blevet tid til frokost - dansk smørrebrød fra en kinesisk cafe. Diskussionen går frem og tilbage om EU. Der er fordele og ulemper, og meningerne er delte, men diskussionen er givende.

Morten beskriver vigtigheden af, at vi præsenteres for de udfordringer, den enkelte står overfor ift. EU. Efter frokost er det tid til at sige farvel og tak for besøget. Vi slutter dagen af på den solbeskindede gårdsplads med en god portion viden i rygsækken.

Omtalte personer

Morten Helveg Petersen