”EU er i dit hjem”

Som 21-årig blev hun radikal topscorer ved kommunalvalget ’09 i Roskilde. Siden da har den nu 25-årige Samira Nawa Amini blandt andet været formand for Ny-Dansk Ungdomsråd og fast klummeskribent i Metro-Xpress. Nu er hun kandidat til EP-valget den 25. maj som nummer fire på den radikale liste. Hendes kamp for medborgerskab, medmenneskelighed og demokratiske værdier stopper nemlig ikke inden for Danmarks grænser.
Af Kristian Brandrup

”EU er i dit hjem”. Med dette slogan vil Samira Nawa Amini gøre det klart for danskerne, at EU spiller en vigtig rolle i vores hverdag:

”Til det formål har jeg bygget et EU-hus, hvor vælgerne inviteres indenfor. I loftet hænger en lampe med elsparepære, på badeværelset er hudplejeprodukter uden hormonforstyrrende stoffer, i køkkenet ligger kun fødevarer med farvestoffer, som er sundhedsmæssigt forsvarlige, og i stuen flyder der med legetøj, som ikke skader min søns forplantningsevne.” Således håber Samira at gøre EU mere konkret og nærværende for danskerne og dermed afmontere unionens ry som fjern og uvedkommende.

Samira Nawa Amini bor i Roskilde med sin mand, Naweed, og deres nyfødte søn, Zakarias. Hun er på barsel fra sit økonomistudie på Københavns Universitet, hvor hun er lige ved at have færdiggjort sin kandidatuddannelse. I mellem tiden har hun været studentermedhjælper i både Cepos og Socialministeriet og er nu studentermedhjælper i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Men de næste fire måneder skal bruges benhårdt på at sikre et så godt radikalt resultat til EP-valget som muligt, siger hun:

”I den sidste valgperiode har Radikale Venstre ikke været repræsenteret i Parlamentet, hvilket har været drøn-ærgerligt. Men nu er det på tide, at vi igen får et mandat - og jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for, at det skal lykkes.”

EU for Danmark
For Samira er det helt essentielt, at der bliver sat fokus på de mange gode ting ved EU, som kommer Danmark og danskerne til gavn:

”Et stærkt europæisk fællesskab er i Danmarks interesse. Faktisk er Danmark afhængig af Europa - fra et erhvervsperspektiv er det således, at langt størstedelen af den danske eksport går til europæiske lande. Både velstand og arbejdspladser i Danmark er således afhængig af vores virksomheders mulighed for at afsætte deres varer i andre europæiske lande. Desuden sikrer EU-borgernes ret til fri bevægelighed i mellem landene Danmark tilførsel af arbejdskraft.”

Samira påpeger også vigtigheden af EU, når det kommer til de grænseoverskridende udfordringer, som kriminalitet og klima, der er umulige at løse på egen hånd for de enkelte medlemslande.

”Når det er sagt, så vil jeg også sige, at Danmark er vigtig for Europa - vi har muligheden for at påvirke EU-lande i en mere demokratisk retning”, pointerer Samira Nawa Amini.

Beskæftigelse, flygtningevilkår og LGBT-rettigheder
For hende er det også væsentligt, at EU bliver brugt til at gøre noget ved konkrete problemer for borgerne. Eksempelvis når det kommer til at øge beskæftigelsen i hele EU, hvor der er 9 millioner unge mellem 15 og 29 år, som er arbejdsløse:
”Det er spild af talent og i yderste konsekvens kan længerevarende arbejdsløshed resultere i marginalisering og fattigdom. Der er behov for, at EU i højere grad fokuserer på initiativer, der skal hjælpe unge ud af arbejdsløsheden – heriblandt at støtte unge iværksættere.”

Også når det kommer til de tusindvis af flygtninge, der strander i Sydeuropa, banker Samiras hjerte for at ændre vilkårene og hjælpe flygtningene:

”Mange overlades til et usikkert liv på gaden på grund af det enorme pres på asylsystemerne, der ikke kan stille den nødvendige rådgivning og asylbehandling til rådighed. Dublinforordningen – som blandt andet giver mulighed for at sende flygtninge til det første EU-land, som de lovligt eller ulovligt er rejst ind i – er urimelig. Den ligger et pres på Sydeuropa, som for mange flygtninge er indgangen til EU.”

Et tredje område, som Samira vil arbejde stenhårdt for, er rettighederne for homo- og biseksuelle samt transkønnede:

”Over 25 pct. af homoseksuelle og transkønnede i EU-landene har været udsat for en hadforbrydelse. Homoseksualitet er stærkt tabuiseret i Østeuropa – pride-parader forbydes og homofobiske love vinder frem. Jeg vil arbejde for et mangfoldigt Europa, der kan rumme alle sine borgere.”

Kan ikke klare det alene
Selvom Samira glødende kæmper for et mangfoldigt samfund med plads til alle, så medgiver hun, at det godt kan være hårdt at føre kampagne som nybagt mor. Hun glæder sig i den forbindelse over de mange frivillige, der hjælper hende på vej:

”På trods af, at jeg pt. er på barsel og derfor har lagt job og studie på hylden for en stund, har jeg opdaget, at barselslivet i sig selv er en fuldtidsbeskæftigelse – og mere til!  Men Zakarias er en dejlig tålmodig dreng, så han kommer med til diverse møder og aktiviteter. Jeg kan dog på ingen måde føre kampagne alene, og derfor er jeg også inderligt taknemmelig for min fantastiske styregruppe, som på 100 % frivillig basis lægger en masse timer for, at det bliver en fed kampagne, der skal sikre radikal repræsentation i Europa-Parlamentet. Hertil kommer gruppen af frivillige som hjælper til i kampagnen.”

Samira føler sig således særdeles kampklar til valget, hvor hun vil gøre alt for at få folk til stemmeurnerne:

”Jeg vil møde danskerne der, hvor de er: På deres uddannelsesinstitutioner, i foreningslivet og i deres boligområder og fortælle, at det er pinedød vigtigt, at vi alle bruger vores stemmeret – simpelthen fordi mange afgørende politiske områder bedst påvirkes gennem EU”, fastslår Samira Nawa Amini.