”Hvis man er venlig, kan man kalde det et lysegrønt udspil fyldt med sorte huller”

Klimaordfører i Radikale Venstre, Ida Auken, tager positivt imod regeringens energiudspil. Men planen er fyldt med sorte huller. Radikale Venstre vil under forhandlingerne trække regeringen i en grønnere retning.
Ida Auken hæfter sig ved, at regeringens udspil mangler en række centrale svar. Radikale Venstre vil under forhandlingerne arbejde for, at der kommer 1.000.000 elbiler, 100 % grøn strøm og varme i 2030 og tre vindmølleparker i 2030.

En million elbiler i 2030
Det er en vigtig målsætning for Radikale Venstre, at en million elbiler kører rundt på vejene i 2030.

"Hvis man er venlig, kan man kalde det et lysegrønt udspil fyldt med sorte huller. Der mangler en række centrale svar. Det er meget ærgerligt, at elbiler ikke er en del af udspillet. I Norge vokser salget af elbiler dramatisk, og flere europæiske storbyer forbyder dieselbiler allerede i 2025. Hvorfor skal Danmark efterlades i nødsporet med de gammeldags biler? Vi risikerer at blive skraldespand for de andre landes brugte biler. Radikale mener, at vi skal have én million elbiler på vejene i 2030. Der skal være flere ladestandere. Elbilskøbere skal forsikres om, at de fortsat får afgiftsfri el," siger Ida Auken.

Grøn energi til stikkontakten og radiatoren
Ida Auken fortæller, at Radikale Venstres mål også er, at danskerne kun bruger grøn energi i husstanden i 2030.

"Der skal meget mere grøn el til, og så skal udspillet vise, hvordan vi kan bruge den grønne el. Det skal være sådan, at når danskerne i 2030 tænder for radiatoren eller stikkontakten, så kommer varmen og strømmen udelukkende fra vedvarende energi," siger Ida Auken.

Tre vindmølleparker i 2030
Når det kommer til antallet af vindmølleparker, så Ida Auken også gerne, at regeringen var mere ambitiøs.

"Radikale Venstre mener, at skal bygges tre vindmølleparker i stedet for én vindmøllepark. Al det andet med at beslutte vindmølleparker senere er fodslæberi. Stod det til Radikale Venstre så distribuerede Danmark grøn vind til hele Europa i stedet for sort olie som i dag. Nordsøen er perfekt til havvindmølleparker, og vi skal eksportere grøn strøm til hele Europa – ikke sort olie," siger Ida Auken.

Radikale vil skubbe regeringen helt i mål
Særligt ét tiltag i regeringens energiplan roser Ida Auken:

"Vi er glade for, at regeringen vil sænke elvarmeafgiften. Det har radikale kæmpet for længe. Det skal være billigere for danskerne at skifte til grønne varmepumper. For vi skal sørge for, at den grønne strøm kommer ind i radiatorerne," lyder det.

"Alt i alt synes jeg, at det er et fint, lille udspil fra regeringen. Der er mange initiativer. Man tager et nervøst skridt i den grønne retning. Vi vil gerne skubbe dem helt i mål. Andelen af vedvarende energi skal ligge på 60 % i 2030 - ikke 50 % som regeringen foreslår," siger Ida Auken.