2015 skal være økologiens år

2015 skal være økologiens år. Det mener Radikale Venstres fødevareordfører Sanne Bjørn.
"På samme måde som hele Danmark i 2005 fejrede H.C. Andersen og i 2013 Søren Kierkegaard, skal 2015 være året, hvor vi fejrer Ø-mærkets 25 års jubilæum og dermed være økologiens år", fortæller Radikale Venstres fødevareordfører, Sanne Bjørn.

Radikale Venstre vil med den brede og landsdækkende kampagne genfortælle historien om økologien og dens fordele for danskerne.

"Med økologiens år skal alle interessenter på banen for at fortælle om økologiens fortræffeligheder. Det kan være med til at give efterspørgslen et markant skub fremad," siger Sanne Bjørn. Hun uddyber:

"Mange danskere tager ud og ser køerne danse på Økodagen og tager på safari og ser på øko-griseliv, og jeg tror på, at der findes en større og uopdaget interesse for at vide mere om det, økologien kan tilbyde."

Foruden fortællingen af historien om økologien lægger Radikale Venstre op til, at økologerne, den økologiske fødevareproduktion, supermarkederne, forbrugere og interesseorganisationer bruger Økologiens år i 2015 til at udvikle spændende nye borgerinitiativer. Det kan for eksempel være åbne stalde, åbne øko-fabrikker, offentlige konferencer eller messer, som kan give et bedre indblik i økologien.

"Økologi er ikke kun en garanti for dyrevelfærd, fødevaresikkerhed og pesticid- og sprøjtefri fødevarer. Det er også et væsentligt bidrag til at sikre renere drikkevand, en større biodiversitet i vores natur og en mere bæredygtighed. Og det synes jeg er værd at hejse øko-flaget for i jubilæumsåret 2015", slutter Sanne Bjørn.

Omtalte personer

Sanne Bjørn