31. januar

Arbejdsmarkedspensionerne

Formand: Philip Groes

Kommissorium for holdningspapir om arbejdsmarkedspensionerne.

Flere hundrede milliarder kroner er i dag sparet op i arbejdsmarkedspensioner af danskerne som et supplement til deres folkepension. Arbejdsmarkedspensioner etableres som led i et ansættelsesforhold, hvor arbejdsgiveren og lønmodtageren er fælles om at indbetale et vist beløb hver måned, som herefter administreres og investeres af det valgte pensionsselskab. I Danmark har det længe været således, at
det ikke er lønmodtageren, som har direkte indflydelse på valg af pensionsselskab, men i stedet virksomheden eller fagforeningen, som gennem en række aftaler beslutter, hvor pengene skal deponeres.

Et holdningspapir skal belyse fordele og ulemper ved at give lønmodtagerne ret til selv at have fuld indflydelse over valg af pensionsselskab og, i tilfælde af at der findes at være væsentlige fordele ved at overgå til et system, hvor spareren selv placerer pensionen, opstille eventuelle betingelser, hvorunder dette kan ske.