Børnene først

Vi skal genskabe tilliden og opbakningen til folkeskolen, og vi skal give mere frihed tilbage til den enkelte skole. Vi skal sikre, at de gode intentioner om en åben skole med plads til nytænkning og mere fysisk udfoldelse bliver til virkelighed.
I Radikale Venstre vil vi have en skole, hvor vores børn trives og udvikler sig. En skole der klæder vores børn på menneskeligt, socialt og fagligt til at gribe fremtiden og samtidig sikrer sammenhængskraften i vores samfund. Men folkeskolen er lige nu under pres. Flere og flere vælger den fra og på skolerne oplever mange, at rammerne er blevet for snævre, og at fjernstyringen har taget over. Det gør hverdagen unødig besværlig, flytter fokus fra skolens formål og tager for meget af lærerens tid med børnene.

Vi vil give frihed og ansvar til skolerne, så skolerne kan koncentrere sig om den enkelte elevs trivsel og udvikling. Derfor foreslår vi en række principper - som er vores forslag til den politiske ramme om skolen lokalt.