Børns baggrund må ikke afgøre deres fremtid

Velfærdsdanmarks største udfordring er, at nogle børn fødes med dårligere chancer i livet. At nogle børn arver deres forældres fattigdom. Det skal være slut.
Når regeringen i dag præsenterer den anden såkaldte fattigdomsredegørelse, fortæller den ikke kun den positive historie, at der er kommet færre fattige danskere og i særdeleshed færre fattige børn under denne regering.

Den fortæller desværre også historien om, at mange af de omstændigheder, som de fattige voksne selv er vokset op under som børn, gentager sig hos deres egne børn. Hvis vi fortsætter, som vi plejer, kan vi derfor også allerede nu forudsige, at en stor del af disse børn vil dukke op i fattigdomsstatistikkerne, når de selv er blevet voksne.

Den udvikling vil vi ændre. Vi vil gribe tidligere ind.

Der findes en gruppe børn i Danmark, som er udsatte. Såbare børn. Risikobørnene. Og vi kan se det allerede i deres første leveår.

Det er et udtryk for menneskelige tragedier og for et svigt, når et 2-årigt barn kommer i vuggestue trist, beskidt og måske endda med en ble fuld af tis og lort fra den forudgående nat. Eller når et 5-årigt børnehavebarn kun kan de allermest almindelige ord og ville hellere slås end lege og lære.

Vi vil fremme den sociale mobilitet hos de udsatte familier, hvor især børnene bliver svigtet.

For vi kan ikke tillade os at være overraskede over børn og unge, der falder ud af uddannelsessystemet, begår kriminalitet eller misbruger. Vi kunne have identificeret problemerne tidligere. Vi kan ikke være bekendt at antage, at alle har samme forudsætninger for at være gode forældre, ind til skaden er sket, og det modsatte er bevist. Det er mennesker, det handler om.

Som nogle af velfærdssamfundets arkitekter må vi, Radikale Venstre, påtage os et medansvar for, at vi er endt her.

Vi erkender, at socialområdet ikke er blevet behandlet med samme handlekraft og viljestyrke som for eksempel den økonomiske politik og den grønne omstilling. Men socialområdet står ikke lavere på listen over vores politiske prioriteter. Det er på tide, at vi sætter en ny kurs og handler.

Regeringen kommer derfor snart med et ambitiøst udspil om bedre dagtilbud. Og når vi satser på bedre daginstitutioner, er det fordi, vi vil løfte dem, som har det sværest.

Når Radikale Venstre siger, at dem, der kan selv, skal selv, så er det netop, fordi vi vil prioritere dem, som har brug for at mærke fællesskabets varme hånd i ryggen.

Det er en sammenhæng, som vi måske ikke har været gode nok til at forklare.

Vi vil prioritere de udsatte grupper i stedet for at give lidt ekstra til alle os, der har rigeligt. Vi vil stille større krav til kommunerne om at være mere systematiske og målrettede. Og krav om at pædagoger, socialrådgivere og lærere har ressourcerne til det.

Vi er ikke prædikatet 'velfærdssamfund' værdigt, før vi bruger den viden, vi har - og de ressourcer, der skal til - for at sætte ind der, hvor behovet er størst.

Ganske enkelt fordi børns baggrund ikke må bestemme deres fremtid.