Brødrene Høyer fører valgkamp fra hver deres værdifløj | Radikale Venstre

Brødrene Høyer fører valgkamp fra hver deres værdifløj

De to brødre Allan og Steffen Høyer bor få 100 meter fra hinanden, men den politiske afstand er større. I hvert fald på papiret.

Af Lasse Bergholtz

Byrådssalen på Albertslund Rådhus er Allan Høyers hjemmebane. De sidste fire år har han bidraget til byrådsarbejdet, og efter den 21. november får han måske selskab af sin bror, Steffen Høyer.

Som de sidder ved siden af hinanden i byrådssalen, er forskellene lette at få øje på. Allan er iklædt en sort t-shirt med teksten ’4 new years’. Steffen bærer skjorte og pullover. Allan er glad for håndværksprojekter. Steffen vil hellere skrive sange. Allan har netop delt flæskesvær ud på torvet for at bakke op om den lokale slagter. Steffen er vegetar. Og nå ja, Allan stiller op for Dansk Folkeparti og Steffen for Radikale Venstre.

”Vi er meget forskellige. Min kære bror plejer jo at sige, at jeg skulle have været en plet på lagenet”, siger Steffen.

”Nå ja, jeg siger det jo bare”, griner Allan.

Mere tilfælles end kolde øl og fodbold
Men kradser man lidt i overfladen, er de to brødre alligevel ikke helt så forskellige. Ikke bare fordi, de begge er FCK-fans og nyder at drikke kolde øl og se fodbold sammen.

I en tid, hvor antallet af politisk aktive er historisk lavt, er Allan og Steffen gået en anden vej. For de er begge drevet af at gøre en forskel. Særligt for de mennesker, der har det sværest.

”Tag nu alkoholikerne, der sidder foran Netto. Dem synes de andre i Miljø- og Byudvalget er et problem. Derfor har de fjernet deres bænk. Hvorfor ikke gå i dialog med dem? Du fjerner ikke problemet ved at fjerne deres bænk”, siger Allan.

Steffen nikker og peger på en anden måde at hjælpe de mest udsatte. Albertslund kunne begynde at tage imod kvoteflygtninge? Her stopper enigheden. Udlændingepolitikken er åbenlyst en kile, der tvinger sig ned mellem de to brødre og deres politiske projekter.

Alligevel minder Allan og Steffen os om, at selvom man er placeret på hver sin værdifløj, behøver man ikke være så langt fra hinanden. For politik handler grundlæggende om at give en ekstra hånd til mennesker, der har brug for det. Det er de enige om.

Og selvom flere politiske uenigheder nok vil opstå, hvis brødrene skal arbejde sammen i byrådssalen efter den 21. november, er der minimum én ting mere, som de er helt enige om: At der er ting i livet, der er vigtigere end politik. Først og fremmest familien.