De første skridt i genåbningen af Danmark

Efter påske vil Danmark tage de første skridt mod en langsom genåbning. Vi giver her et overblik over, hvad der åbner hvornår.
Af Kristian Stokholm

Dette sker efter planen efter påske:

Vuggestuer og børnehaver
  • Dagtilbud åbnes hurtigst muligt fra den 15. april. Det vil ske, så snart de enkelte kommunalbestyrelser med udgangspunkt i sundhedsmyndighedernes retningslinjer vurderer, det er forsvarligt.

Grundskolen
  • 0. til 5. klasse samt specialtilbud på alle klassetrin åbnes hurtigst muligt efter 15. april efter samme princip som dagtilbuddene. Det samme gælder skolefritidsordninger, fritidshjem og klubber for børn op til 5. klasse.
  • Lukningen af skolen for 6. til 10. klasse forlænges dog indtil videre til den 10. maj. Det samme gælder efterskoler, frie fagskoler og øvrige kosttilbud. Det er også besluttet, at der ikke bliver afholdt eksaminer for 9. og 10. klasses elever. I stedet vil deres standpunktskarakterer blive ophøjet til prøvekarakterer. Børne- og Undervisningsministeriet vil følge op og fastsætte de præcise regler for, hvordan det vil foregå i praksis.

Gymnasiale uddannelser
  • På de gymnasiale uddannelser bliver det i første omgang de ældste, der kan vende tilbage til undervisningen. Uddannelserne genåbnes for de afsluttende niveauer, dvs. 3.g og 2.hf, EUX-elever og ASF-klasser (Autisme Spektrum Forstyrrelser).

Videregående uddannelser
  • De videregående uddannelser holdes fortsat fysisk lukket. Dog vil udvalgte samfundskritiske sundhedsuddannelser (inkl. SOSU) for så vidt angår studerende på sidste del af uddannelserne blive genåbnet.

For alle uddannelser gælder det, at medarbejdere, der er i risikogruppen, eller som har familiemedlemmer i husstanden i risikogruppen, ikke forventes at møde på arbejde.

Det private arbejdsmarked
  • Myndighederne vil fra den 14. april gå i dialog med de relevante arbejdsgiver- og lønmodtagerorganisationer om, hvordan der sikres en gradvis og forsvarlig genåbning af det private arbejdsmarked.

Ledige
  • Der åbnes for efteruddannelse, såfremt det kræves for at kunne påbegynde et nyt job. Det gælder eksempelvis på AMU-centrene.

Restriktioner, der forlænges til 10. maj
  • Grænselukningen.
  • Hjemsendelsen af offentligt ansatte, der ikke varetager kritiske funktioner.
  • Forbuddet mod at være forsamlet maksimalt 10 personer.
  • Lukning af natklubber, værtshuse, restauranter og caféer.
  • Lukning af storcentre og stormagasiner.
  • Indendørs sports- og fritidsfaciliteter.
  • Frisører, tatovører, massører, kosmetologer og lignende.
  • Lukningen af grundskolen for de ældste elever.
  • Lukningen af videregående uddannelser, kirker, biblioteker, foreningslivet, biografer og alt andet, der allerede er lukket.

Restriktioner, der forlænges endnu længere
Større forsamlinger som festivaler og markeder forbydes fortsat og indtil videre som minimum til den 31. august. Statsministeren gav på pressemødet ikke en fast definition på, hvad der karakteriserer en ”større forsamling”.