#DelteMeninger i Silkeborg

Besøg på ferskvandscenter, engagerede studerende til debat og dansk møbelvirksomhed med internationalt udsyn

Af Sif Johanne Aagaard Sørensen

Tredjedagen af rundturen #deltemeninger startede med besøg ved Ferskvandscenteret. Direktør Knud Bundgaard og medarbejder Benny Hagelskjær tog imod magentabussen og delegation, mens morgenens støvregn stadig lå over Silkeborg. Ferskvandscenteret, der både har en fortid som tuberkulose sanatorium og åndssvageforsorg, ligger smukt placeret ned til søerne i Silkeborg.

Solen brød da også frem i konferencelokalerne, netop da Knud Bundgaard introducerede projekt Challenge:Water. Projektet er støttet af Region Midtjylland og EU og skal øge danske virksomheders globale konkurrencedygtighed for at udvikle og producere løsninger på vandområdet. Det har allerede ført til spændende konceptløsninger, eksempelvis indenfor grundvandsovervågning, som andre lande gerne vil lære af.

Bagefter gik turen til Erhvervsakademi Dania til oplæg for de studerende på finansøkonomi. Morten Helveg Petersen fortalte om mulighederne ved det europæiske samarbejde og vigtigheden af at stemme til Europaparlamentsvalget d.25. maj. De studerende var engagerede og meningerne delte. Debatten spændte bredt fra situationen i Ukraine til europæisk statsborgerskab, og sågar vores eget monarkis overlevelse.

”Det bedste der kunne ske i Danmark var, at vi kunne komme ud af vores bobbel”. Ordene kommer fra Stig Leander, der har grundlagt møbelvirksomheden Leander. Han tog imod til en gang kaffe, kage og en snak om udfordringer med varemærkebeskyttelse.

Leander eksporterer til cirka 40 lande og er en succesfuld eksportør af eksklusive børnemøbler med medarbejdere i både Danmark og Rumænien. Men retssager i forbindelse med varemærkebeskyttelse har kostet møbelfirmaet en lille million. Morten Helveg lyttede opmærksomt og noterede erfaringerne ned.

Dagen blev rundet af til offentligt EU debatmøde, hvor Morten Helveg deltog sammen med radikalt byrådsmedlem Johan Brødsgaard og europaparlamentskandidat Christian Kjølhede. I morgen tager #deltemeninger til Aarhus, hvor Morten Helveg fortsætter debatten med om EU. Følg turen i tekst og billeder. Vær med på twitter og instagram via hashtagget #DelteMeninger. Eller find ud af, hvor du kan fange bussen på www.deltemeninger.dk