#DelteMeninger om EU i Helsingør

#Deltemeninger fortsatte tidligt torsdag morgen turneen rundt i landet. Under en strålende sol og en klar, blå himmel kørte den magenta bus mod Helsingør. En smuk by med udsigt til Sverige.
Af Lise Balslev Skogstad

På Helsingør gymnasium blev vi mødt af nygerrige unge mennesker, og den magenta bus, der fik lov at holde på basketballbanen, tiltrak en masse opmærksomhed. Eleverne tog billeder ved siden af sloganet ”Vi tror på Europa”.

Efter en kort introduktion af de to kandidater, Morten Helveg  fra Radikale Venstre og Karsten Lorentzen fra Dansk Folkeparti, blev der trukket lod, og Morten fik lov til at skyde debatten i gang.

Debatten foregik på engelsk, da gymnasiet i øjeblikket har besøg af elever og lærere fra både Sverige, Spanien, Italien og Tyskland. Debatten kom vidt omkring, fra den økonomiske krise i Grækenland, til krigen i Syrien. Specielt dansk immigrationspolitik og EU’s håndtering af immigranter lod til at interessere de mange elever, og der kom mange spørgsmål om dette emne fra gæste-eleverne.

Karsten Lorentzen mente ikke et multikulturelt samfund var muligt, men at der i stedet ville opstå parallelsamfund. En af eleverne spurgte om løsningen på problemet, ikke var en øget indsats for at integrere de borgere, der var kommet hertil, men det mente Karsten Lorentzen ikke.

”At være flygtning betyder, at man gerne vil tilbage til sit eget land igen og være med til at genopbygge dette,” sagde kandidaten for DF.

Det fik flere til at række hånden op med flere spørgsmål til Karsten Lorentzen. Morten Helveg så helt anderledes på sagen og tilføjede:

”Efter min mening er et lille land som Danmark stærkt afhængig af immigranter, og har været det siden vikingetiden. At lade sig inspirere af andre lande og immigranter er en del af den danske kultur.”

Herefter gik snakken videre fra Danmarks rolle, til EU’s rolle for at løse problematikkerne. Karsten Lorentzen mente, man var nødt til at kigge på tabubelagte emner såsom prævention for at løse de problematikker, der knytter sig til immigranter.

”Det er et demografisk problem. EU kan ikke bare tage denne strøm af immigranter”.

Helveg erklærede sig enig i, at løsningen ikke kun ligger i at modtage immigranter:

”EU spiller en vigtig rolle i løsningen af problemerne ved at give folk incitament til ikke at migrere.”

Afslutningsvis fik de to kandidater lov til at runde debatten af med et opsummerende spørgsmål om deres syn på EU, og der var uden tvivl delte meninger. Lorentzen så ikke noget problem i at Danmark har forbehold over for EU. Helveg mente kun, at Danmark kunne vinde ved at være en del af EU.

”Vi vinder indflydelse, ved at samarbejde om grænseoverskridende problematikker og tro på Europa,” sagde den radikale spidskandidat.

Næste stop var en tur med Scandlines fra Helsingør til Helsingborg og retur. Her blev Morten Helveg Petersen skiftet ud med den radikale EP-kandidat Thomas Elkjær og minister Manu Sareen.

Vi blev mødt af direktør Henrik Rørbæk, Head of operation Jens Ole Hansen, ansvarlig for Food and Beverage Annika Ledtje, samt trafikleder Søren Hansen. Allerede inden afgang kom der gang i snakken om en arbejdsplads præget af en blanding af svenske og danske medarbejdere. Ifølge Henrik Rørbæk er antallet af pendlere til og fra arbejde på overfarten faldet med ti procent pr. år.

Scandlines, Thomas Elkjær og Manu Sareen var enige om at grænsehindringerne skal fjernes, så det bliver lettere at arbejde på tværs af sundet.

Dagen sluttede af med uddeling af foldere på gågaden, hvor vi mødte mange svensktalende, og et medlemsmøde med Morten Helveg Petersen, Thomas Elkjær og de lokale radikale i Helsingør.