#DelteMeninger på tværs af Danmark

Radikale Venstre kører netop nu landet tyndt i en strålede, magentafarvet bus. Under overskriften #DelteMeninger besøger EP-spidskandidat Morten Helveg Petersen virksomheder og institutioner og opfordrer danskerne til at deltage i debatten om Europa.

På premieredagen d. 24. marts gik turen til Lyngby sammen med uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen samt kandidaterne Samira Nawa Amini og Sissel Kvist. Radikal Politik var med på en dag, der bød på masser af delte meninger om europæiske samarbejde, øget internationalisering, udenlandske studerende – og spansk fodbold.

Af Jesper Boe Jensen

Du kan læse meget mere om #DelteMeninger og se, hvilke byer den magenta bus stopper i her.

Selvom kalenderen postulerer forår, så er der vinter i luften denne mandag morgen på slotspladsen foran Christiansborg. Men for den lille skare af mennesker, der er samlet her, et det intet problem at trodse kulden. For i dag er en stor dag. Det er præmieredagen på #DelteMeninger. #DelteMeninger er en EU-debtaturné, som bringer den radikale spidskandidat til europaparlamentsvalget Morten Helveg Petersen rundt i landet på kryds og tværs af Danmark. Fra 24. marts og tre uger frem vil politikere, eksperter, erhvervsfolk, studerende og borgere under overskriften "#DelteMeninger” drøfte EU til en lang række åbne debatmøder og events. Turens navn er både en konstatering af, at der åbenlyst er forskellige holdninger til EU og er samtidig en opfordring til den enkelte om at dele sin mening og deltage i debatten på nettet.

Indtryk fra virkeligheden
Den magenta bus gasser op og kører ud fra Christiansborg. Ombord er steningen høj. Morten Helveg Petersen glæder sig til at komme ud i landet, lytte og tale EU med danskerne.

”Jeg glæder mig virkelig turen og til at få en masse indtryk fra virkeligheden. Vi skal ud at have ideer og inputs, som vi kan tage med os tilbage og forhåbentlig bruge i vores arbejde, hvis det lykkes at få at mandat i Bruxelles,” forklarer Morten Helveg Petersen.

”En ting er jo de store, forkromede direktiver og forordninger, der kommer fra EU. Noget andet er, hvordan vi oplever dem i hverdagen ude i den virkelige verden. Der kan jo indimellem være meget stor forskel mellem de to perspektiver.”

Internationalisering i Lyngby
Her på #DelteMeningers første dag går turen til Lyngby et dusin kilometer nord for København, hvor Morten Helveg Petersen sammen med den radikale uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen skal besøge DTU, Danmarks Tekniske Universitet.

DTU er et enormt bygningskompleks, der strækker sig over et utal af gule murstenshuse på tværs af veje og grønne arealer. Over 10.000 studerende har deres daglige gang her. Rektor Anders Bjarklev tager imod, da den magenta bus kører op foran hovedindgangen. Han fortæller om, hvor vigtig Europa er for DTU. Forklarer at en tredjedel af universitetets kandidatstuderende er internationale, og at 80% af dem kommer fra EU/EØS-lande. En vigtig pointe, mener Anders Bjarklev, er, at seks ud af ti af DTUs internationale kandidatstuderende stadig er i Danmark et år efter deres dimission, og således bidrager til at skabe værdi for det danske samfund.

"Åh Anders, du siger jo alt det rigtige," udbryder Sofie Carsten Nielsen veltilfreds og får lokalet til at grine. Morten Helveg Petersen spørger ind til, hvad DTU oplever af problemer og barriere i deres kontakt med EU-systemet. Svaret noteres ind på den medbragte iPad. Der lyttes intenst. Rektoren fortæller, hvor stolt han er over, at universitetet i Lyngby er i stand til at tiltrække så mange studerende fra Europa. Unge mennesker, der kommer for at uddanne sig, blive klogere, få et netværk og lære om dansk kultur. Over for ham sidder uddannelsesministeren og EP-kandidaten og nikker ivrigt.

Udfordringer i Værløse
Da klokken slår 11, tager den radikale delegation afsked med DTU og sætter sig igen ind i den magenta bus. Next stop Værløse, hvor TabsNcaps byder indenfor. Virksomheden leverer parallelimporterede medicinalprodukter fra andre EU-lande til danske hospitaler og apoteker. TabsNCaps har flere ansatte, der kommer fra andre EU-lande, og har selv en del medarbejdere udstationerede uden for Danmarks grænser.

Efter en rundvisning på lagret er der frokost i den lille kantine. Leverpostej, laks og æggesalat. Samtalen er livlig. Direktør Patricio Aguirre fortæller om de fordele og ulemper, EU giver for hans virksomheds muligheder for at vækste. Det meste er positivt, men Bruxelles udlægger også begrænsninger. Patricio Aguirre udfordrer sine gæster. Morten Helveg Petersen og Sofie Carsten Nielsen lytter, skriver ned og giver tilbage. Debatten er god og konstruktiv, selvom meningerne er delte. Også da samtalen pludselig drejer ind på spansk fodbold, som den Barcelona-fødte direktør har en forkærlighed for.

Plads til både tilhængere og modstandere
Før vi har set os om, er der gået halvanden time, og TabsNcaps siger tak for i dag og takker for en god debat. De to radikale politikere har bestemt fået masser af inputs, de kan tage med sig tilbage til Christiansborg. Den magenta bus drejer ud fra parkeringspladsen og sætter kursen tilbage mod Lyngby. Ifølge Morten Helveg Petersen er det vigtigt, at både tilhængere og modstandere kommer til orde i debatten om Europa:

”Vi er jo mange, der tror på Europa og er begejstrede for det europæiske samarbejde. Men vi bliver nødt at acceptere, at der også findes mange, der er skeptiske. Vi bliver nødt til at forstå, hvad den skepsis bunder i. Og der tror jeg meget på, at det giver en masse, at tage udgangspunkt i virkelige situationer, møde virksomheder og medarbejdere derude og sætte ansigt på nogle af de historier, vi hører så meget om i medierne som eksempelvis fri bevægelighed.”

Debatten er vigtig
Den magenta bus ruller ind mod Lyngby centrum. Dagens sidste programpunkt er møde med danskerne på hovedgaden i eftermiddagens myldretid. Her skal de vigtige spørgsmål om Europa op at vende med dem, der har tid og lyst. Er EU svaret på fortsat fred i Europa? Skal vi stadig kunne rejse, handle og studere frit over grænserne i EU? Er arbejdskraftens fri bevægelighed en fordel eller ulempe for danskerne? Skal Danmark stemme ja til den fælles europæiske patentdomstol af hensyn til danske virksomheder? Meningerne er mange og delte. Men debatten, den er vigtig. Og den tager Radikale Venstre med danskerne på tværs af landet de næste tre uger frem.