#DelteMeninger rammer Fredensborg

Der er forår og #DelteMeninger om EU i luften, da den magentafarvede bus triller fra Christiansborg tirsdag formiddag. EP-kandidaterne Karen Melchior og Sissel Kvist er ombord, og turen går mod Fredensborg i Nordsjælland.
Af Anne Nyhus

Første stop på dagens EU-tur er hovedsædet for Velux i Hørsholm. Her slutter byrådsmedlem og folketingskandidat, Kristian Heegaard, sig også til flokken.

På Velux får de radikale politikere en rundvisning og et oplæg fra Kurt Emil Eriksen, politisk seniorrådgiver på Velux. Han fortæller, at virksomheden, der har hovedsæde i Danmark, har afdelinger i omkring 40 lande. Det er et af de stærkeste globale brands i byggesektoren, og virksomheden har fokus på at skabe bæredygtige boliger, skabe et godt indeklima samt optimere sundheden i boliger.

Under rundvisningen vises forskellige vinduestyper frem, de seneste klimavenlige produktioner beses og samtalen falder på Patentdomstolen. For en virksomhed som Velux er patenter afgørende, da der bliver brugt mange ressourcer på både at søge og beskytte patenter.

”Velux er et eksempel på, hvorfor Patentdomstolen er så vigtig. Når virksomheden udvikler nye vinduer, har de brug for at kunne beskytte deres produkt på den bedste og billigste måde,” siger EP-kandidat, Karen Melchior.

Også den grønne dagsorden bliver diskuteret. Intelligent design, fokus på klimavenlighed og energieffektivitet gør i den forbindelse Velux til en vigtig spiller. Det mener EP-kandidat, Sissel Kvist.

”Vi har brug for at blive uafhængige af fossile brændstoffer og tænke grønt og klogt. Det gælder også i fremtidens byggeri. Derfor er en grøn europæisk dagsorden så vigtig,” siger hun.

Dagens næste stop er Aarstiderne i Krogerup i Humlebæk. Her handler de #DelteMeninger blandt andet om perspektiver for økologisk landbrugsstøtte samt rekruttering af international arbejdskraft.

Sidst på eftermiddagen skinner forårssolen videre på de radikale kandidater, mens de deler flyers og europæiske budskaber ud i solen i Kokkedal.
I morgen venter mere forår.  Og flere #DelteMeninger om EU.