Den levende og legende skole

Folkeskolen skal være attraktiv for alle børn, uanset hvem man er, og hvor man bor. Vi vil give hver enkelt skole mere frihed fra den kommunale og nationale fjernstyring, som desværre bare er vokset sig stærkere og stærkere.
For nogle år siden gav vi et løfte til Danmarks børn. Vi mente dengang som nu, at børn, der trives godt, også lærer bedre. Derfor ville vi have en varieret og alsidig skoledag. Faglærere i alle fag. Bevægelse som en integreret del af undervisningen. En åben skole i konstant samspil med sin omverden. Alle børn skulle ses og udfordres.

Det har været en stor mundfuld. Mange steder er man godt på vej. Men vi er slet ikke i mål endnu. For det, vi stræber efter, er en folkeskole, der sprudler af virkelyst. Og det får vi ikke med love og regler fra Christiansborg, men først når vi giver plads og ressourcer til, at hver enkelt skole får og tager ansvar for at skabe rammerne om de vigtigste år i alle børns liv.

Derfor foreslår vi nu en skolepakke, som skal bidrage til at gøre folkeskolen attraktiv for alle børn, uanset hvem man er, og hvor man bor. Vi vil give hver enkelt skole mere frihed fra den kommunale og nationale fjernstyring, som desværre bare er vokset sig stærkere og stærkere. Blandt andet vil vi give skolen udvidet mulighed for at omlægge undervisningen ud fra princippet om, at indholdet er vigtigere end længden af skoledagen.

Vi vil iværksætte Folkeskolens Fremtidsfond, der skal give adgang til ressourcer for de, som vil prøve nyt. Uanset om det er nye pædagogiske veje, nye teknologiske muligheder eller nye samarbejdsformer, som skal afprøves. Det skal løfte undervisningen ind i fremtiden. Og et udviklingsobservatorium skal hjælpe skolerne til at komme mere ud i verden. Og lade mere af verden komme ind i skolen.

Endelig vil vi uddanne morgendagens lærere et år længere, så de står bedre rustet til at holde skole for de børn, der har så store forventninger til dem. Vi vil løfte læreruddannelsen til kandidatniveau, men sikre at den stadig er solidt forankret i praksis.

For mig er skolen den dyrebareste samfundsinstitution, vi har i Danmark. Det er her vores børn får en stor del af det fundament, de skal bruge for at klare sig godt i livet. Her de mærker værdien af det gode kammeratskab. Her deres øjne åbnes for nye sider af sig selv og den verden, de vokser op i.

Jeg synes, vi skylder vores børn en levende og legende skole, der sprudler af liv. En skole hvor både elever og lærere trives. En skole hvor undervisningen giver vores børn tillid til egne muligheder i den verden, der venter dem. Og tillid til hinanden på kryds og tværs af hvem de er, og hvor de kommer fra. Sådan en skole ønsker jeg for mine børn. Og for alle Danmarks børn.

Læs udspillet: