Der er intet sparet ved at skære på uddannelse | Radikale Venstre

Der er intet sparet ved at skære på uddannelse

Regeringen skærer år for år alt for voldsomt på unges uddannelse. Så deres kamp mod uddannelsesbesparelser er også min kamp. For uddannelse er afsindig vigtigt for Danmarks fremtid. Så i anledning af åbningsdebatten i folketinget giver jeg i dag ordet videre til de unge selv. Velkommen til Sana Mahin Doost, forkvinde for Danske Studerendes Fællesråd.
Der er intet sparet ved at skære på uddannelse
Af Sana Mahin Doost, forkvinde for Danske Studerendes Fællesråd og talsperson for Uddannelsesalliancen

Kl. 16 i dag går vi på gaden for vores uddannelser: i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Rønne. Det gør vi, fordi vi grundlæggende tror på, at kvalitetsuddannelser er det, som giver mennesker muligheder for at udleves deres potentiale, uanset hvor de er vokset og hvem deres forældre er. Vi drømmer og kæmper altså for bedre uddannelser

Det er der et akut behov for pga. regeringens milliardnedskæringer på uddannelse, der løber op i det svimlende beløb af 14,7 milliarder på alle uddannelser.

Konkret betyder det, at uddannelser må lukkes. At ekstern censur fjernes. At vejledning foregår store i klynger. At feedback fjernes. At frivillige arrangementer tælles med i timetallet, så man opfylder timetalsmålsætninger. At man tvinges til gruppeeksaminer gennem hele uddannelse - med undtagelse af den afsluttende eksamen.

Dette er blot et par eksempler på, hvordan kvaliteten forringes og valgfriheden forsvinder på de videregående uddannelser.

Regeringen siger, at flere skal tage en erhvervsuddannelse. Samtidig udelukker de flere unge med deres karaktermur. Ydermere må de sænke forventningerne til, hvor mange der tager en erhvervsuddannelse, fordi de skærer så meget.
Vores drive er altså forbedringerne. Troen på, at vi kan gøre det bedre, hvis vi arbejder for det - i forhandlingslokalet og på gaden.

Lad os drømme og udvikle
Drømmen for et bedre uddannelser er det, som driver os. Men den drøm presses af handlingslammelse. Hele uddannelsessektoren er lammet af nedskæringerne, der betyder, at udviklingen er gået i stå. At drømmene er sat på standby. Nytænkningen er på et minimum - for hvordan skal man udvikle, når man frygter for næste års bevilling?

Vi har svarene, som elever og studerende. Vi vil udvikle vores uddannelser. Vi vil sættes i centrum for vores læring sammen med vores medstuderende. Vi har brug for politikere, der sætter ordentlige rammer, som vi kan udfylde!

Sæt os fri. Tro nu på, at vi kan og vi vil forbedre det her samfund. Og kæmp med os, og ikke imod os, når vi viser, at nedskæringer rammer hårdt.

For eleven bagerst i lokalet, som læreren ikke længere har tid til. For den studerende der ikke kommer fra hjemmet med de store bogreoler, men som nu sidder alene tilbage på læsesalen, fordi undervisningen er sparet væk. Det er dem, som nedskæringerne rammer. Deres muligheder, må ikke kompromitteres. Vi må og skal prioritere uddannelse, for det er dyrt at spare.