Det handler om mennesker, ikke vælgere | Radikale Venstre

Det handler om mennesker, ikke vælgere

Et af de første spørgsmål jeg mødte som ny politisk leder for Radikale Venstre var, hvorfor jeg selv var blevet radikal.
Som alle andre radikale, jeg kender, var jeg drevet af at gøre en forskel for andre mennesker. Ikke af at fortælle mennesker hvordan de skal leve. Eller af at ensrette. Men at give mennesker lige muligheder for at vælge at leve det liv, de hver især ønsker.

Radikale Venstre melder man sig ikke ind i for at varetage egne interesser. Det samme tror jeg gælder de mange danskere - næsten hver tiende - der i 2011 stemte radikalt. Radikale Venstre er ikke – og skal ikke være – en interesseorganisation, men et parti, der med et klart, socialliberalt udgangspunkt tør træffe beslutninger, vi tror på er rigtige.

Vi skal håbe og tro på, at vælgerne vil følge os, hvis vi gør det, vi tror på, og leverer resultaterne – og i øvrigt gør det uden omsvøb. Også når det indebærer at lave kompromisser.

Det handler vores ny kampagne og slogan også om.

”Det handler om mennesker” forsøger at afspejle danskerne i al deres forskellighed, uden politisk tilhørsforhold eller anden forklaring. Fordi politik påvirker rigtige menneskers dagligdag og ikke alene vælgere på valgdagen eller magtbalancerne på Christiansborg.

Kampagnen udtrykker vores tilgang til politik. Vi radikale vakler ikke som garanten for en ansvarlig økonomisk politik og fortsatte reformer. Men vi skal huske at fortælle, hvorfor det er vigtigt. Den netop indgåede finanslov for 2015 er et godt eksempel.

Det er reformerne og en stærk økonomi, der giver os et råderum, der nu gør det muligt at investere milliarder af kroner i konkrete forbedringer og muligheder i livet for titusindvis af danskere, der hører til blandt samfundets allermest udsatte.

Uanset om det handler om mennesker med psykiske eller kroniske, fysiske lidelser, om mennesker med kræft, om børnene i vores dagsinstitutioner eller om de mennesker, der er flygtet fra krig og søger tryghed i Danmark.

Det handler om mennesker.