Drevet af ambitioner. Ikke af frygt.

Radikale Venstre voksede ud af en tillid til folket og en vilje til folkeoplysning.
Derfor var det så vigtigt for den radikale foregangsmand Viggo Hørup, at man ikke blot vandt magten i Rigsdagen men også dannelsen i skolerne. For kun ved at erobre dannelsens midler, uden at lade sig erobre af dem, kunne vi få en ny rangordning i folket, som han kaldte det. Eller som den radikale politiker P. Munch skrev kort efter århundredeskiftet: ’De social-radikales hovedopgave er den langsomme omformning af befolkningens tænkevis i moderne ånd’.

Ville man turde sige det sidste i dag? I dag, hvor vi hører om folkets oprør mod eliten; og hvor det kaldes elitært at kræve en politisk samtale baseret på indsigt og viden? Ja. Og det er os, der skal turde det. For det er præcis at have ambitioner på vegne af det fællesskab, vi kalder Danmark. Det er at have ambitioner sammen med de mennesker, det handler om.

Intet er lettere end at tale til frygten, beklage verdens forfald og kalde til kamp for at bevare resterne af et glansbillede af i går. Men den radikale historie er ikke fyldt med glansbilleder. Den er fyldt med foregangsmænd og -kvinder, som gik i brechen for dem med ringere kår både i adgang til velstand og i uddannelse. Båret af viljen til at arbejde for hvert eneste menneskes mulighed for at navigere i en stadig mere kompleks samtid.

Det er ikke elitært. Det er folkeligt. Det elitære er tværtimod at ignorere den trang til selvbestemmelse, udsigt og indsigt, som spirer i hvert enkelt menneske, og blot tage hinanden, som vi er, og ikke som vi har ambitioner om at blive – som vi gerne ville være.

Mennesket er en tilblivelse, sagde den Kierkegaard, som Hørup studerede så nøje. Og både Kierkegaard og Hørup blev karikeret af deres samtid. Men for Hørup lå der præcis i menneskets tilblivelse den mulighed, som blev til ambitionen om en bedre morgendag.

Ganske som vi i dag karikeres, når vi er insisterende i ambitionen om at skabe en bedre fremtid for dem, der kommer efter os, og dem, der har det sværere end os.

Der er bare ikke noget alternativ.