En finanslov til vores børn | Radikale Venstre

En finanslov til vores børn

Finansordfører Martin Lidegaards tale ved førstebehandlingen af regeringens finanslovsforslag.
Da jeg var udenrigsminister fik jeg tit spørgsmålet fra mine kollegaer: Hvad er egentlig hemmeligheden bag den danske drøm? Hvorfor er I verdens lykkeligste folk? Hvorfor har I gennem 200 år været blandt verdens absolut rigeste, mest lige og mindst korrupte samfund, ovenikøbet med en stærk grøn profil og ligestilling mellem kvinder og mænd?

Når man har fået det spørgsmål tilpas mange gange, begynder man også at spørge sig selv, ja, hvad skyldes egentlig det? Og det er der selvfølgelig mange forklaringer på.

Men jeg tror måske alligevel, at et af de vigtigste svar skal findes 203 år tilbage i tiden, hvor vores forstandige forfædre vedtog Danmarks første folkeskolelov. Den lov, der gav alle børn i Danmark - pige som dreng, høj som lav, land som by - ikke bare ret, men også pligt til at gå i folkeskole. Ovenpå det byggede vi højskoler, erhvervsskoler, ungdomsuddannelser, universiteter. Danmark er gennemsyret af uddannelse, det har vi været i århundreder, og det er vel dybest set baggrunden for både vores velfærd og vores veludviklede demokrati. Det kræver kvalificerede iværksættere og medarbejdere at skabe velfærd og rigdom. Det kræver veluddannede borgere at skabe et stærkt demokrati.

Når jeg starter med dette historiske tilbageblik, skyldes det selvfølgelig, at regeringen nu igen fremlægger en finanslov, der vil gennemføre massive besparelser på vores erhvervsskoler, vores ungdomsuddannelser, vores professionshøjskoler, vores universiteter, vores forskning osv. osv., kort sagt på alt det, som Danmark skal leve af. Alle de skoler og institutioner, der skal give vores børn og unge mulighed for at udfolde hele deres potentiale i en stadig mere krævende verden, som skal give Danmark demokratiske borgere og vores virksomheder dygtige medarbejdere.

Jeg har virkelig prøvet at tænke mig om, men jeg har svært ved at komme i tanker om et område, som det giver mindre mening at spare på. Regeringen gør ikke Danmark større ved at spare på vores børns fremtid, den gør Danmark mindre. Og jeg bliver også nødt til at sige, at af alle de samme grunde er jeg utrolig ked af, at Socialdemokratiet i deres finanslovsforslag lægger op til de samme besparelser, bortset lige fra erhvervsskolerne i 2018. Men hvorfor fortsætte grønthøsteren år efter år på et tidspunkt, hvor der aldrig har været mere brug for kvalificeret arbejdskraft? Læg dertil uddannelsesloftet, der støttes af det samme flertal, og som lægger snublesnore op for folk, der gerne vil gøre sig endnu dygtigere, end de er i forvejen - til glæde for sig selv og alle andre. Det giver ingen mening. Vi er inderligt imod både uddannelsesloftet og besparelserne i Radikale Venstre, og vi kommer til at bekæmpe disse besparelser med næb og kløer nu, så længe et flertal insisterer på at fortsætte dem.

For vores tradition for uddannelse hænger sammen med en anden tradition, som også forklarer vores samfunds rigdom, vel at mærke rigdom i ordets bredeste betydning, også i tid og omsorg til hinanden og vores børn. Det er den tradition, vi har haft i Danmark for altid at give et Danmark videre, der var endnu bedre end det, vi selv fik af vores forældre. Her er uddannelse afgørende, men det er der også andre områder, der er. Det gælder ikke mindst vores klima og miljø. I disse timer, dage, uger, måneder og år oplever vi igen og igen, hvordan orkaner, oversvømmelser, skovbrande, tørke og andre ekstreme vejrforhold fortæller os, at den globale opvarmning ikke er teori, det er blodig alvor, og det går kun én vej, og det er den forkerte. Danmark gør en forskel. Danmark er en rollemodel, fordi vi gennem årtier har sikret grøn energi, der ikke bare er renere, men også har vist sig at føre til billigere markedspriser på el. Det er en kæmpe succes, der gør en stor forskel for klimaet, fordi den i disse år kopieres i resten af verden, og samtidig har ført til 30.000 private jobs og en buldrende eksport.

Hvordan kan det så være, at regeringen år efter år skærer på det grønne område? Hvordan kan det være, at vi skal kæmpe for, at regeringen overhovedet vil overholde de aftaler, vi har indgået, og meget nødigt vil lave nye, der peger i en grøn retning. I Radikale Venstre vil vi ikke sende nogle udbetalte regninger videre til vores børn. Vi vil den grønne omstilling, også i transporten med flere elbiler, fortsættelse af togfonden og en grøn omlægning af bilafgifterne. Vi vil give et bæredygtigt Danmark videre.

Og det gælder også vores økonomi. For skal vi investere mere i vores børn, mere i daginstitutioner, uddannelse og grøn omstilling, så skal vi også have pengene til det, og vi skal sikre, at regningen hverken efterlades i børneværelset eller klasseværelset.

I Radikale Venstre frygter vi faktisk, at Venstre er ved at gentage sine alvorlige fejl fra nullernes økonomiske politik. Som dengang er vi midt i et opsving, og som dengang foreslår Venstre at kaste mere benzin på bålet ved at foreslå store skattelettelser, der først og fremmest er finansieret ved at skære på uddannelse og optage statslån helt frem til og med 2021 på trods af, at vi faktisk aldrig har haft en bedre økonomi.

Vi radikale er sådan set enige i, at det giver mening med skattelettelser på arbejde, for vi mangler arbejdskraft, vi mangler mennesker, der kan tage fat, og det kan give et kæmpe bagslag - ligesom i nullerne - hvis vi ikke sørger for at skaffe mere kvalificeret arbejdskraft. Men det hjælper jo ikke noget at lette skatten på arbejde, hvis det er socialt ubalanceret, og hvis det betales ved at skære på de uddannelser, der skal uddanne den kvalificerede arbejdskraft og optage flere lån, så økonomien risikerer at blive overophedet. Og det hjælper slet ikke at klatte penge væk på gratis mobiler eller lavere registreringsafgift.

Regeringen bruger 15 mia. på skattelettelser, men effekten på arbejdsmarkedet er faktisk mindre end det SR-regeringen lavede, og som Lars Løkke dengang kaldte en fin lille aftale. Regeringen lægger op til en stor ufin aftale. Lad os nu gøre det rigtige for dansk økonomi og for vores børn. Lad os afskaffe statens gæld i 2019 i stedet for 2021, og lad os finde penge til at investere i vores fremtid ved at lave reformer frem for at skære i vores fremtid. Vi ønsker, at vores virksomheder får lov til at ansætte den arbejdskraft, de mangler, både fra Danmark og fra udenlandsk arbejdskraft. Og vi ønsker at de ældre, der ikke er nedslidte, skal arbejde til de er 68 fra 2025 i stedet for 2030, som vi allerede har aftalt. Så har vi både penge og hænder nok til alt det, vi gerne vil og skylder vores børn.

Danmark er måske verdens bedste samfund. Det er vores ansvar, hvert eneste medlem af Folketingets ansvar, at det bliver ved med at være det. Vi kan give et bedre samfund videre til vores børn, hvis vi vil. Det vil Radikale Venstre.