En Grøn Vision for Odense

“En Grøn Vision for Odense” handler om alt det, man selv kan gøre, eller knokle for at ens kommune skal gøre, når det handler om grøn omstilling. Derfor handler visionen også om netop Odense. Mange vil kunne bruge dele udspillet, mens noget passer til lige netop vores by.
Af Susanne Ursula Crawley Larsen

Odense Radikale Venstre har med rådkvinde Susanne Ursula Crawley Larsen lanceret et nyt udspil, “En Grøn Vision for Odense”, der er et led i optakten til kommunalvalget. Udspillet handler om alt det, man selv kan gøre derhjemme, i sin kommune eller forening, når det handler om grøn omstilling. Fx kan man vente på, at tomaterne bliver modne af sig selv, cykle med sine børn om morgenen, eller knokle for at ens kommune holder op med at bruge kul.

Der er tale om et skønt samarbejde mellem Odense Radikale Venstre og Radikal Ungdom i Odense. Det er samtidig en del af forberedelsen til kommunalvalgkampen. De samtaler og diskussioner, vi har i udarbejdelsen af alle forslagene, giver mange mennesker i partiet ejerskab til programmet, - også nogen af dem, der ikke aktive hele tiden. Det er en klar fordel, når valgkampen begynder. Samtidig er det en udmærket støtte til nye kandidater.
Udspillet tager udgangspunkt i, at man ikke kan vente på, at alverdens ledere tager ansvar. Det gør vi selv i Odense og er ikke bange for at have som ambition at være rollemodel for andre i vores by, Danmark eller resten af verden.

Udspillet handler om, hvordan vi transporterer os, hvordan vi spiser, hvordan vi behandler affald, hvordan vi bruger energi og andre resurser, og om hvordan vi indretter vores by. Det hele kan læses her, og handler om alt lige fra forslag om at plante spiselige planter og træer i byrummet, indrette lyskryds efter cyklister og ikke biler, lade den kommende letbane køre på el fra vedvarende energi og meget, meget mere.

Vi har netop lanceret udspillet i noget, vi har kaldt grøn uge, hvor vi havde forskellige aktiviteter i byen hen over en uge. Der blev uddelt flyers på ungdomsuddannelser, politisk leder Morten Østergaard og landsformand Svend Thorhauge var med i gågaden, der var happening ved rådhuset og debataften med en klimaekspert. Det hele startede med en pressemeddelelse og –konference. De lokale medier blev grundigt informeret, og det lykkedes at komme i de fleste steder.

I Odense er kommunalvalgkampen begyndt, og det grønne udspil var vores vores bidrag til den dagsorden, der handler om miljø – klima og byudvikling. Det var også begyndelsen på, hvordan vi kontinuerligt vil være en del af gadebilledet og pressebilledet. Vi ved nemlig, at når slutspurten sætter ind bliver det svært at få plads, når de store partier starter deres maskiner.