En ny kurs for Danmark

Af Morten Østergaard

Torsdag aften benyttede jeg min partiledertale på Folkemødet i Allinge til at sende et klart budskab til Socialdemokratiets leder:

Efter næste valg støtter Radikale Venstre kun en ny regering, hvis den gør sig uafhængig af Dansk Folkepartis politik. Vi støtter altså ikke en regering dannet på Dansk Folkepartis mandater. Eller en, der fører deres politik. Og vores garanti skal imødekommes, allerede inden en ny regering dannes, hvis den skal baseres på os.

Vi har hele tiden sagt, at vi ønsker en ny regering i Danmark. Men vi vil også have en ny retning for Danmark. Derfor kan ingen, der bejler til statsministerposten, regne vores politik fra og tælle vores mandater med. For os er vejen frem vigtigere, end hvem der bliver statsminister.

Vi står overfor et valg. Skal vi blive ved at kaste symbolpolitik efter vores integrationsproblemer – eller skal vi prøve noget nyt? Skal vi møde fremtiden med knyttet nævne eller fremstrakt hånd? Skal vi lade vores værdier forfalde eller tro på, at det her fantastiske land er blevet fantastisk, fordi vi har haft modet til at stå fast? Skal vi fejre menneskers succes eller deres ulykke med kage?

Det er det valg, vi står over for.

Det går jo godt i Danmark. Vi har et opsving. Det store spørgsmål er: Hvad vil vi bruge det til? Hvis det går så godt, hvorfor skal flere børn så vokse op i fattigdom? Hvis, det går så godt, hvorfor skal vores CO2-udledning så stige i stedet for at falde? Hvis det går så godt, hvorfor skal vi lægge loft over uddannelse, loft over muligheder? Hvis det går så godt, hvorfor kan vi så ikke tage kvoteflygtninge? Hvis det går så godt, hvorfor skal de stier, vi træder, så være i så forbandede små sko?

Det er vores valg. Det er vores chance.

Se hele talen på altinget.dk

Nogle vil sige, at det her isolerer os og sætter os uden for indflydelse. Jeg er tværtimod overbevist om, at der findes rigtig mange mennesker i vores fantastiske land, der som jeg er dødtrætte af den retning, Kristian Thulesen Dahl trækker Danmark i. Nok er nok.

Vi er mange, der savner rigtige løsninger virkelighedens problemer. Som vil rive uddannelseslofter ned. Vende uddannelsesbesparelser til investeringer. Og dyrke kreativitet, kritisk tænkning og samarbejde i folkeskolen fremfor test, trit og retning. Som vil drive den grønne omstilling til nye højder med flere havvindmøller, 1.000.000 elbiler på vejene og et grønt landbrug med mere plads til både økologi og natur. Og som vil finde fælles svar på alt fra klimaforandringer til flygtningestrømme i stedet for at tørre ansvaret af på andre. Og holde fast i, at vores velfærd hænger tæt sammen med vores adgang til at hente kolleger i andre EU-lande. Mister vi den – mister vi velfærd.

Vores land har brug for, at alle os, der vil et grønnere, stærkere og friere Danmark, træder et skridt frem. Hvis ikke os, hvem så? Hvis ikke nu, hvornår så? Det er Danmarks fremtid, det handler om.

Lad os sammen sætte en ny kurs for Danmark.

Fremad!