En radikal finanslov i julegave

Efter flere måneders forhandlinger er årets helt store puslespil endeligt faldet på plads: Finansloven. Vi giver dig her et overblik over nogle af de største radikale resultater i finansloven.
Af Signe Sepstrup Andreassen

Finanslovsforhandlingerne har kørt på fulde drøn siden oktober, og Radikale er sammen med Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Alternativet nu blevet enige om den lov, der fastsætter statens budgetter for det næste år. Og det radikale aftryk er i den grad blev sat, hvis man spørger den radikale næstformand og finansordfører, Sofie Carsten Nielsen.

”Vi har fået en finanslov, der igen gør Danmark til et land, der investerer i børn, unge og uddannelse. Der peger fremad, når det gælder den grønne omstilling. Og bringer mere sund fornuft tilbage i udlændingepolitikken. Det er nogle store skridt fremad – men kampen for at gøre Danmark grønnere, friere og stærkere er kun lige begyndt”, slår Sofie Carsten Nielsen fast.

En ny, grøn retning
Den grønne dagsorden har længe ligget i toppen af den radikale ønskeliste. Det gælder bl.a. i omstillingen af landbruget, hvor aftalepartierne nu er blevet enige om, at der skal udtages lavbundsjorde for 2 mia. kr. Den udtagne landbrugsjord skal i stedet erstattes af skov, natur og græsenge til fordel for både klima og biodiversitet.

Derudover skal der afsættes penge til en skovfond, der skal gøre det nemmere for landmænd at omlægge deres marker til skov. Det vil sikre, at der plantes mange nye træer, som kan optage CO2.

”Landbruget er en af de helt stort klima-syndere,” siger Sofie Carsten Nielsen, der glæder sig over, at der nu bliver gjort endnu mere for den grønne omstilling af landbruget:
”Det er et stort skridt i den grønne retning”, siger hun.

Den grønne transport bliver også styrket med den nye finanslov, hvor der sættes en stopper for afgiftsstigninger på elbiler, afsættes puljer til grønne busser og taxaer samt et fradrag til grønne firmabiler, der skal gøre det billigere at køre grønt på jobbet.

Sund fornuft vender tilbage
Også på udlændingeområdet har Radikale sat sit klare aftryk. En ny aftale sikrer, at flygtninge, der har været i arbejde i to år, nu har mulighed for at blive, mens de er i beskæftigelse i pågældende ansættelsesforhold. Danske virksomheder får nemmere ved at hente udenlandsk arbejdskraft fremover med den nye positivliste for faglærte. Derudover åbnes op for, at flere udenlandske studerende kan blive i landet, efter de har færdiggjort studierne.

Ændringerne på udlændingeområdet vidner ifølge Sofie Carsten Nielsen om, at vi bevæger os i en ny retning, hvor den sunde fornuft kommer tilbage:

”Alt for længe har dansk udlændingepolitik handlet om, hvem der kunne lave de mest symbolske stramninger. Den tid er ovre. Nu bringer vi stille og roligt mere værdighed og mere sund fornuft tilbage”, siger den politiske ordfører.

Mere til børn, unge og uddannelse
Fortællingerne om overfyldte daginstitutioner med for få pædagoger har længe fyldt spalterne i aviserne, og der bliver nu givet en udstrakt hånd til børnehaver og vuggestuer landet over med indførelsen af minimumsnormeringerne. Den konkrete model for normeringerne ligger stadig ikke fast, men målet er, at der fremover max skal være 3 børn til en voksen i vuggestuer og 6 børn til en voksen i børnehaver.

Derudover afsættes en milliard til folkeskolerne. Folkeskolerne har længe ligget under for besparelser, men det stopper med den nye aftale, som skal sikre flere lærere til eleverne og dermed højere kvalitet i undervisningen.
Endeligt bliver der med finansloven sat en stopper for uddannelsesloftet og besparelserne på hele uddannelsesområdet.

Med finansloven bliver der altså investeret meget mere i børn, unge og uddannelse. Og som Sofie Carsten Nielsen siger, så blev det endelig ”børnenes tur”.