Er der en statsminister til stede?

Børn vokser op i fattigdom. Børn bliver skilt fra deres familie. Børn bliver spærret inde. I Danmark. For sådan går det, når Dansk Folkeparti bestemmer.
For ikke længe siden var vi enige om det helt basale, at børn er børn og skal behandles derefter. Sådan er det ikke længere. Derfor retter jeg i dag en appel til Mette Frederiksen og Lars Løkke: Lad nu børn være børn.

Vinteren står for døren. Det er snart jul. Men ikke for alle børn. Mødrehjælpen og Kirkens Korshær melder om ”rå fattigdom” i et omfang, de ikke har oplevet før. Familier har ikke penge til helt fundamentale ting såsom mad og tøj. Især integrationsydelsen skaber en helt ny fattig underklasse, hvor børn bliver isoleret i hjemmet, fordi der ikke er råd til hverken transport eller kontingenter.

Alligevel forhandler regeringen og Dansk Folkeparti om at sænke integrations¬ydelsen yderligere. Et overlagt forsøg på at skabe mere fattigdom i Danmark.

For mig er det en bunden opgave for den næste regering at afskaffe børnefattigdom. Det er ikke et spørgsmål om kroner eller ører. Det er et spørgsmål om værdier. Om hvilket samfund Danmark skal være.

Traditionelt har vi sammen med Socialdemokratiet haft blik og hjerte for dem, der havde mindst i vores samfund. Nu vil Mette Frederiksen i stedet ”oprette en kommission”, som skal se på de laveste ydelser i samfundet. Imens risikerer Danmarks børn at gro fast i fattigdom.

Netop nu har hele Danmark lært den 13-årige Mint at kende. Hun kom fra Thailand til Danmark, fordi hendes mor Ratre fandt kærligheden sammen med Frank fra Køge. Nu er Mint blevet vist ud. Over alt i Danmark findes der tilsvarende sager om velfungerende familier med velintegrerede børn, som på grund af lovgivning om familiesammenføring af børn bliver revet og flået fra hinanden.

Det skal stoppes. Danskere skal kunne bo i Danmark med deres familier.

Hvad gør vi når børn begår kriminelle handlinger? Sender vi børn ned til ti år på sikrede institutioner uden at inddrage hverken en børnesagkyndig, pædagog eller en lærer, der kender barnet? Det vil regeringen, Social-demokratiet og Dansk Folkeparti. Sidstnævnte har længe villet sænke den kriminelle lavalder.

Når børn på 10 år begår kriminalitet, skal det naturligvis have en konsekvens. Men virkeligheden er, at disse børn har massive sociale problemer. Den slags skal de ikke straffes for, men have hjælp til.

Det samme gælder børnene på Sjælsmark Kaserne. Da jeg besøgte familierne deroppe for nylig mødte jeg familier med børn, som ikke har fået ophold i Danmark, men som ikke kan sendes hjem endnu.

Sjælsmark er en gold og kold kaserne indhegnet i pigtråd, som vi kender dem som flest. Rå stenmure, lange gange, små værelser, fælles bad og toilet på gangen. Man må ikke lave sin egen mad. Nogle er her i måneder.  Andre i år.

Man behøver ikke at være på Sjælsmark i ret lang tid for at fornemme, at her er der bare ikke rart for børnefamilier at være. Slet ikke i længere tid. Og det er netop det, der er meningen. Et flertal på Christiansborg har bestemt, at det skal være sådan. Sådan går det, når Dansk Folkeparti bestemmer.

Radikale Venstre vil bringe Danmark i en ny retning. For børn skal ikke skal vokse op i fattigdom. Børn skal ikke skilles fra deres familie. Børn skal ikke spærres inde. Kære Mette, kære Lars – virkeligheden kalder: Er der en statsminister til stede?