Er Mohamed fra Thy en succes? | Radikale Venstre

Er Mohamed fra Thy en succes?

Af Morten Østergaard

Mohamed er flygtning fra Somalia. Han har gjort alt, hvad vi har bedt ham om. Han taler dansk. Han har et arbejde. Han betaler skat. Han er medlem af et politisk parti. Han spiller sågar fodbold i den lokale klub. Mohammed bidrager til Danmark. Betaler til de jordemødre, pædagoger og folkeskolelærere, der hver dag kæmper for at give vores børn en god start på livet.

Alligevel mener Venstre, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, at Mohamed skal smides ud af Danmark. For enten er man flygtning. Eller også er man dansk. Man kan åbenbart ikke være begge dele. Kollegaerne på slagteriet forstår det ikke. Borgerne i Hundborg, hvor Mohammed bor, forstår det ikke. Jeg forstår det ikke.

Og sådan er det heller ikke. Nadia Nadim, Pione Sisto og tusinder af andre med flygtningebaggrund viser jo hver dag, at man sagtens kan være sprudlende dansk – og flygtning. Og selvom Mohamed ikke scorer mål på samlebånd for det danske landshold, er han i mine øjne en ligeså stor succes. Derfor fortjener slagteriet Tican alverdens ros for at tage sagen i egen hånd og sikre, at Mohammed kan blive i Danmark. Men hvor er det tåkrummende, at de først følger opfordringen og åbner dørene til arbejdspladsen for en flygtning. For derefter at erfare, at den danske udlændingelovgivning spænder ben for, at de kan få lov at beholde ham. Absurd!

Sagen viser for mig, hvor meget gods og virketrang, der er ude omkring i vores land. Og hvor iltfattigt og lavloftet, der er blevet på Christiansborg. Hvornår holder flertallet på borgen op med at skabe flere problemer, end man løser? Hvornår begynder vi at hylde virksomheder som Tican, der sikrer, at en dygtig medarbejder kan blive? Hvornår begynder Venstre og Socialdemokratiet at føre politik, der samler frem for at splitte? Hvornår står det klart, at Thulesen Dahls politik er en økonomisk og menneskelig katastrofe for flygtninge, kommuner og virksomheder? Hvornår er nok – nok?

Hvornår indser vi, at Mohamed er en kæmpe succes, og at mennesker har det bedst, når de får lov at klare sig selv og bidrage til fællesskabet?