Erhvervsuddannelser skal være førstevalg

Regeringen er netop blevet enig om en ny erhvervsuddannelsesreform med alle partier på nær Enhedslisten. For Radikale Venstre har det vigtigste fra dag et været at ruste lærerne til at lave endnu bedre undervisning og give eleverne åbne døre til at læse videre. Det bliver nu til virkelighed, siger Radikale Venstres undervisningsordfører, Lotte Rod.

Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse. Og det skal være fordi, de brænder for det – og ikke bare fordi, de ikke kan komme ind på gymnasierne. Det har været ambitionen for Radikale Venstres undervisningsordfører, Lotte Rod, gennem hele forhandlingsforløbet. Derfor glæder hun sig over den nye aftale.

”Erhvervsuddannelserne skal være førstevalget for mange flere unge. Det skaber vi vejen for ved at lave et langt tættere samarbejde med folkeskolen. Vi giver de unge en reel garanti for, at de kan gøre deres uddannelse færdig med praktik. Vi ruster lærerne til at lave bedre undervisning. Og vi åbner dørene til at læse videre for dem, der vil,” siger Lotte Rod.

"Øvelsen handler ikke kun om at åbne de unges øjne for erhvervsuddannelserne. Det er i lige så høj grad deres forældre, der skal overbevises," fastslår Lotte Rod.

”Samtidig har det været helt afgørende for mig, at der bliver et uddannelsestilbud til de unge, som ellers ville komme i klemme, nu hvor det bliver sværere at komme ind på erhvervsuddannelserne. Det holdt hårdt at få de blå partier til at tage ansvar for de her elever, og derfor er jeg særligt glad for den nye kombinerede ungdomsuddannelse. Det er faktisk et endnu bedre navn end fleksuddannelse, fordi uddannelsen kombinerer det bedste fra (dag)højskoler, produktionsskoler og lignende," fastslår Lotte Rod.

Når man forhandler, må man tage og give og indgå kompromisser. Selvom forhandlingerne har været lange og til tider hårde, har det også sine fordele, påpeger Lotte Rod:

”De blå partier afsporede debatten ved at kræve et adgangskrav på 7 i gymnasierne. Men der er andre ting, vi i fællesskab har fundet gode løsninger på: Vi har styrket uddannelsesgarantien og lyttet til uddannelsesmiljøernes ønske om at, at den nye kombinerede ungdomsuddannelse ikke skal rette sig ensidigt mod beskæftigelse, men også løfte eleverne til videre uddannelse. Så faktisk er der mange ting, der er blevet endnu bedre, end da vi begyndte," siger Lotte Rod.

Yderligere information: Undervisningsordfører, Lotte Rod. E-mail: Lotte.rod@ft.dk. Tlf.: 33 37 47 06

24-feb-2014