Et åbent Danmark | Radikale Venstre

Et åbent Danmark

Vores politik har igen åbnet Danmark mod verden. Vi har fjernet grænsebommene ved den dansk-tyske grænse. Vi har givet asylansøgere mere menneskelige forhold og gjort det muligt at bo og arbejde uden for asylcentrene. Og vi har gjort det lettere at bo i Danmark med sin udenlandske ægtefælle.

Mennesker på flugt skal ikke straffes og spærres inde, fordi de søger beskyttelse fra krig og forfølgelse i Danmark. De skal have hjælp, og de skal integreres i samfundet, så vi får mest mulig gavn af deres ressourcer. Vi har genindført menneskeligheden i asylpolitikken.

Vi har gjort det lettere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere fra udlandet – fordi dygtige udlændinge er en uundværlig del af det danske arbejdsmarked og en forudsætning for succes og fremgang i erhvervslivet. Ikke mindst i en tid, hvor vi kommer til at mangle højtuddannet arbejdskraft. Derfor har vi stået vagt om arbejdskraftens fri bevægelighed i tider, hvor andre hverken turde eller ville. For et fleksibelt og socialt sikret arbejdsmarked er én af grundpillerne i det europæiske fællesskab. Vi har landet en europapolitisk aftale om at sætte retsforbeholdet til afstemning. Og vi har gennemført – og vundet – en folkeafstemning om patentdomstolen.

Blandt vores vigtigste tiltag de senere år for at skabe et åbent Danmark er:

• Fjernet VKO’s grænsebomme
  • Bragt Danmark tættere på hjertet af Europa ved at sikre ja til patentdomstolen og indgået europapolitisk aftale om folkeafstemning om retsforbeholdet
  • Militær operation mod ISIL’s massive overgreb på civilbefolkningen og grove krænkelser af menneskerettighederne i Irak
  • Massiv humanitær hjælp til de civile i Syrien og Gaza
  • Sikret bedre adgang til permanent ophold og statsborgerskab og indført dobbelt statsborgerskab
  • Lavet en international rekrutteringsreform, der giver bedre adgang til Danmark for kvalificeret, udenlandsk arbejdskraft – og deres familier
  • Afskaffet af pointsystemet for familiesammenføringer
  • Afskaffet af starthjælpen og egenbetalingen ved tolkebistand
  • Givet asylansøgere mulighed for at bo og arbejde uden for asylcentrene
  • Oprettet Udlændingenævnet, som giver klageadgang til en uvildig instans i udlændingesager, samt styrket Flygtningenævnet, som gavner retssikkerheden for flygtninge.

Læs vores 2025-plan "Ansvar for fremtiden" her

Læs mere om vores resultater på forskellige områder: