Et Danmark uden affald

Vi vil gøre Danmark grønnere. Vi skal skabe et stærkere Danmark, hvor vi bliver grønnere og rigere – samtidig! Et Danmark, hvor vi bruger ressourcerne igen og igen i stedet for at smide dem ud og brænde dem af.
Hvert år løftes millioner af mennesker ud af fattigdom. Det er godt! Men når de, som os, står på spring for at købe huse, biler og den nyeste iPhone, stiger efterspørgslen efter ressourcer så voldsomt, at vi får svært ved at skaffe ressourcer til alle og med alvorlige konsekvenser for miljøet.

Danmark skal vise vejen. Derfor har vi brug for en klar politisk målsætning og en national handlingsplan for indførslen af cirkulær økonomi, der viser vejen til et grønnere Danmark. Vi har en ambition om et Danmark uden affald senest i 2050. Et Danmark, hvor alle ressourcer genbruges igen og igen. Til gavn for kloden, økonomien og især de kommende generationer. Det kræver, at vi gentænker den måde, vi forbruger og producerer. Det kræver en fuldstændig omlægning af vores affaldssektor til en ressourcesektor. Og det kræver bedre samspil og partnerskaber mellem bl.a. virksomheder, myndigheder og forskningsmiljøer.