Et Danmark uden kanter

Vi skal hænge sammen. Vores børn og unge skal have samme muligheder. Lad os lave en plan, der flytter langt flere statslige arbejdspladser ud, men som gør det over en årrække. En plan, der også flytter studiepladser ud og investerer massivt i uddannelse lokalt frem for at spare.
Ude i landet sidder mange tusinder borgere og føler, at netop deres by er glemt. Kommunalreform, politireform og andre reformer har betydet, at den lokale folkeskole er lukket. Politistationen er flyttet væk. Rådhuset er rykket til en større by. Og arbejdspladser er forsvundet. Jeg forstår deres frustration. Og deres håb om, at statslige arbejdspladser fra København kan puste nyt liv i deres by.

Imens sidder tusindvis af ansatte i statslige styrelser og venter på, at regeringen beslutter, om deres arbejdsplads skal flyttes væk fra København. Bag hver eneste ansat sidder en familie og bidder negle. Jeg forstår deres frustration. Ægtefæller, kærester og børn. Hvad skal de gøre? Flytte, skifte skole eller søge nyt job?

Politik betyder noget for mennesker. Det bliver tydeligt, når det handler om udflytning af statslige arbejdspladser. Frustration trives både i by og på land. Og jeg tror hverken folk rundt om i Danmark eller i de statslige styrelser føler sig set eller hørt af deres politikere.

Jeg føler et medansvar. For ikke have råbt højt nok under 0’ernes centraliseringer. Og for ikke at have gjort nok, da jeg sad i regering. Vi optog flere unge på en uddannelse end nogensinde før på min vagt. Men udviklingen blev koncentreret om universitetsbyerne. Vi oprettede et ministerium for landdistrikter. I København. Men det blev mest til nedrivnings- og bredbåndspuljer. Godt, men slet, slet ikke godt nok.

Rigtig mange kommuner og borgere føler sig – med rette – stadig ladt i stikken. Det er ikke rimeligt. Man skal ikke føle sig glemt, fordi man bor udenfor en større by. Danmark skal ikke være kløvet i to.

Vi skal hænge sammen. Vores børn og unge skal have samme muligheder. Derfor er jeg enig med regeringen i, at vi skal udflytte statslige arbejdspladser. Men jeg forstår også godt følelserne hos de tusindvis af medarbejdere og deres familier, der frygter fremtiden. De har ikke gjort noget forkert.

Løkke har flyttet statslige arbejdspladser ud én gang. Men til trods for løftet om en ny balance, er der i dag færre statslige arbejdspladser ude i landet, fordi regeringen samtidig har kørt henover vores uddannelsessektor med en grønthøster, som har kostet lokale jobs. Et skridt frem og et tilbage er som bekendt lige langt. Det lindrer ikke frustration. Tværtimod skaber det ny.

Lad os lave en plan, der flytter langt flere statslige arbejdspladser ud. Men som gør det over en årrække. Så flere bliver tilgodeset rundt om i landet. Og færre statslige medarbejdere får tilværelsen flået fra hinanden fra den ene dag til den anden.

En plan, der også flytter studiepladser ud og investerer massivt i uddannelse lokalt frem for at spare. Fordi uddannelse er livsnerven i vores samfund og nøglen til flere muligheder og mere arbejdskraft lokalt.

Og endelig en plan, der ikke bare flytter eksisterende, men også skaber nyt. Nye private job. Ved at give flere muligheder til den hær af dygtige landmænd og forretningsmænd uden for de store byer, der bare venter bare på bedre betingelser for at virkeliggøre deres idéer.

Gør vi det, kan vi vende frustration til begejstring. Og så tror jeg på, at vi kan skabe et Danmark uden kanter.