Et godt århundrede med Radikale Venstre

Torsdag den 21. maj fejrer Radikale Venstre sit 110 års jubilæum. Det sker i Odense, hvor partiet blev dannet i 1905, da partiets første politiske program, det såkaldte ”Odenseprogram”, så dagens lys.
Jubilæumsarrangementet byder blandt andet på indlæg af partiets leder Morten Østergaard, der vil tale om Radikale Venstre anno 2015 og uddele Marianne-prisen til aftenens hemmelige gæst. Prisen er opkaldt efter tidligere partileder Marianne Jelved, og den forsølvede håndtaske, der følger med, uddeles til en person, som har gjort en uegennyttig indsats for folkestyret.
Ulrik Kjær, Professor ved Institut for Statskundskab, vil også give et bud på Radikale Venstres berettigelse i 2015, 110 år efter partiet blev stiftet i Odense.

Blandt hovedpunkterne i ”Odenseprogrammet" fra 1905 var den progressive personbeskatning, arbejdsløshedsforsikring, nedsættelse af arbejdstiden og bedre omsorg for ældre, børn og de svage i samfundet. Programmet var således med til at danne grundstenene i det velfærdssamfund, vi kender i dag. Partiet havde allerede dengang et erklæret mål om at varetage hele samfundets interesser frem for enkelte vælgergruppers - og både datidens grundfilosofi og mærkesager trækker således tråde til de radikale kerneværdier i 2015. For det handler stadig om mennesker.

Pressen er velkommen til at deltage i arrangementet, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål til Morten Østergaard.

For eventuelle spørgsmål kontakt Karoline Graulund Nøhr, praktikant i Radikale Venstres sekretariat, på 6162 4337 eller rvkagn@ft.dk. Tilmelding er ikke nødvendigt.

Dagens program:
19.00: Morten Østergaard byder velkommen og uddeler Marianne-prisen
19.30: Pause
19.50: Ulrik Kjær – Om Radikale Venstres berettigelse anno 2015
20.25: Introduktion af politisk leder Morten Østergaard ved gruppeformand Camilla Hersom og uddannelses- og forskningsminister, Sofie Carsten Nielsen.
20.30: Morten Østergaard taler
21.00: Jazzmusik v. Simon Krebs og Hans Mydtskov