Et grønt Danmark, der leder verden

Klimaet er den vigtigste politiske sag i vores tid. Men klimaet er blevet marginaliseret i de seneste år. Den grønne omstilling er blevet tvunget i baggrunden. Regeringen og dens flertal har svigtet klimaet.
Mange er med god grund bekymrede for, hvor verden er på vej hen. Kan vi få kontrol med klimaforandringerne? Har verdens ledere forstået, hvor meget der er på spil? Kan vi holde fast i vores position som et grønt foregangsland?

Vi er stolte af vores grønne omstilling i Danmark. Store visioner og modige beslutninger har gjort os til landet, der længe har ledt verden mod en grønnere klode. Vi har vist vejen for andre lande og givet vores virksomheder en lang række forretningsmuligheder. Den position, vi har haft, er ikke kommet af sig selv. Og vi beholder den ikke uden handling.

Vi har før leveret en ambitiøs energiaftale. Og vi kan gøre det igen. Klimaet skal igen øverst på den politiske dagsorden. Det er igen tid til at sætte ambitiøse klimamål, hvis vi fortsat vil være i front.

Det er og bliver et spørgsmål om lederskab. Om mindre sort snak og mere grøn handling.

Radikale Venstre præsenterer derfor en ny klima- og energiplan, som bringer Danmark helt i front på det grønne område.

Vores mål for fremtiden er klare, ambitiøse og realistiske. 100% grøn el. 100% grøn varme. 12 år fra nu.

Mere grøn energi. Tre nye, kæmpe havvindmølleparker dækker Danmarks behov for grøn energi i 2030.

Mere grøn el. Alle danskere får ren grøn strøm, når vi tænder for stikkontakten i 2030.

Mere grøn varme. Vi flytter vores varme fra sort energi til grøn el. Den grønne strøm kommer ind i vores radiatorer gennem eldrevne varmepumper i 2030.

Jeg håber at du vil læse med. Hele planen finder du lige her: www.klima2030.dk