Et klap på skulderen

Af gruppeformand Christian Friis Bach

Jeg kan tydeligt huske den lørdag i september 2011, hvor vi efter valget mødte op på Christiansborg. Helt tilfældigt mødtes en række af os nyvalgte radikale udenfor på trappen. Vi var som pjattede skolebørn første dag i skole, grinede, knusede og tog billeder af hinanden og af os selv – ja, det var længe før selfien blev opdaget. Vi havde et sug i maven, følelsen af noget stort, da vi gik op ad trappen til Christiansborg. Den følelse tror jeg vi alle stadigvæk har. Da Bertel Haarder, der jo har siddet længst af os alle i Folketinget, blev spurgt om hvor mange år, der gik, før følelsen forsvandt, svarede han: Det ved jeg ikke. Han har den stadig!

Det er den fineste arbejdsplads i Danmark.

Men når man ser tilbage på året, der gik, ved vi også, at Folketinget er den hårdeste arbejdsplads, man kan tænke sig. Uffe Elbæk, Anne Baastrup, Morten Bødskov, Annette Vilhelmsen, Villy Søvndal, Bjarne Corydon, Lars Løkke Rasmussen er blandt årets hårdt ramte politikere. Og det er kun de barskeste historier fra det sidste års tid. Men vi har alle historier. Ja, jeg har min egen historie, hvilket nok er grunden til, at det endte med denne klumme.

Alle politikere har dage, hvor man pludseligt bliver bidt i skulderen, tacklet lidt for hårdt eller sat ud på bænken. Vi har dage, hvor det er træls. For det er en barsk branche, og politik er meget personligt. Man kan nemt føle sig som en énmandshær – ganske alene derude på fodboldbanen. Dette er ikke skrevet for at få medlidenhed. Bestemt ikke. Vi har selv valgt det, og titusinder af danskere drømmer om at få lov. Vi er meget heldige og meget privilegerede. Men det er skrevet for at få en flig af forståelse for, at politik er en barsk branche.

Det skyldes også, at medierne ofte fokuserer på politik, der handler om strid, skænderier og sammenstød. Og politik handler jo om at vinde valg. Jeg blev en gang spurgt om forskellen på politik og diplomati og sagde, at politik handler om at vinde, men at diplomati handler om at få alle til at vinde. Men politik behøver jo ikke at handle om at vinde på andres bekostning med ufine tacklinger. Faktisk er politik også bedst, når alle vinder, når det handler om samarbejde og samspil. Brede aftaler, solide aftaler, politik der samler i stedet for politik, der skiller. Det er de aftaler, der holder. Det er det, befolkningen er glade for, og som vi alle er glade for. Når vi skaber en succes – ikke alene – men sammen med andre.

Her kan vi godt glæde os over det folketingsår, vi netop har afsluttet. For på trods af de mange benhårde personsager, er der indgået utallige og gode aftaler med meget bred opbakning i Folketinget. Fra finansloven til beskæftigelsesreformen. Fra bedre erhvervsuddannelser til dobbelt statsborgerskab. Og det er dét, vi arbejder for i Radikale Venstre. Det brede samarbejde hen over midten. Det skal vi holde fast i. Vi skal være de politiske diplomater, der konstant kæmper for at få det politiske spil til at fungere.

Og så skal vi blive endnu bedre til at sætte fokus på det positive og give hinanden et klap på skulderen. Derfor vil jeg godt slutte med at rose mine gode kollegaer i Folketinget. Det gælder selvfølgeligt især den eminente og engagerede radikale gruppe, men bestemt også politikerne fra alle de andre partier. De er slet ikke så ringe endda. De går op i deres arbejde med liv og sjæl. Og de har, uanset hvilket parti vi taler om, været med til at levere solide politiske resultater i året, der gik. Jo, det går op og ned, men der findes - bag personsager og skænderier - et samarbejdende folkestyre, der stødt og roligt indgår politiske aftaler og løser problemerne. Og det gælder både i Folketinget og i alle dele af vores demokrati. Tak for det.

Så kære læser, hvis du ude i sommerlandet møder en politiker fra Europa-Parlamentet, Folketinget, Regionsrådet eller kommunalbestyrelsen, så gå hen og giv dem et klap på skulderen. Det har de fortjent.

God sommer.