Et rungende ja til patentdomstolen

Står det til Morten Helveg Petersen, skal Danmark uden at tøve stemme ja til patentdomstolen den 25. maj. Den radikale spidskandidat til Europaparlamentsvalget mener, at det både vil gavne væksten og øge beskæftigelsen. Det handler nemlig om at give de innovative danske virksomheder nem og billig patentbeskyttelse, der vil sikre arbejdspladser samt de nyeste produkter til forbrugerne. Morten Helveg kan faktisk ikke komme i tanke om en eneste dårlig ting ved at tilslutte sig patentdomstolen.

Af Kristian Brandrup

Hvorfor skal vi have den europæiske patentdomstol?
Morten Helveg Petersen: ”Patentdomstolen giver store økonomiske gevinster for europæiske og især danske virksomheder og lønmodtagere på både kort og lang sigt.”

Hvordan kommer den til at gavne mig som dansker?
Morten Helveg Petersen: ”Patentdomstolen kan skabe arbejdspladser og vækst, som kommer alle danskere til gode. Samtidig skal vi gøre det lettere, ikke mere besværligt, for danskere, som får en god idé, at tage patent og at sikre, at det ikke bliver misbrugt rundt om i Europa.”

Hvad gør den for den danske vækst?
Morten Helveg Petersen: ”Nem og billig patentbeskyttelse øger incitamentet til innovation, fordi det bliver nemmere at tjene penge på nye opfindelser. Det bliver lettere at tage springet ud på det europæiske marked for især små og mellemstore virksomheder, som ikke har råd til oversættere og advokater i alle EU-lande. Danske virksomheder tager rigtig mange patenter sammenlignet med andre EU-lande. Derfor er det vigtigt, at Danmark er med i patentdomstolen fra begyndelsen.”

Hvorfor er det radikal politik at gå ind for den?
Morten Helveg Petersen: ”Radikale Venstre tager ansvar for vækst, arbejdspladser og beskyttelse af enhver, som har prøvet at få en god idé. Selvfølgelig er det radikal politik at støtte patentdomstolen.”

Hvordan gavner det Danmark i det europæiske fællesskab at sige ja?
Morten Helveg Petersen: ”Det vil være ærgerligt, hvis Danmark endnu engang valgte at stå uden for de gode initiativer, som gennemføres i Europa. Vi har brug for færre, ikke flere, forbehold og undtagelser.”

Er der overhovedet nogen negative ting ved at sige ja til den?
Morten Helveg Petersen: ”Nej, egentlig ikke. De argumenter, der har været fremme imod patentdomstolen, er baseret på myter og usandheder. Man kan ikke tage softwarepatenter, hverken nu eller i fremtiden. Og opfindernes retssikkerhed vil ikke blive ringere med patentdomstolen, men tværtimod forbedret.”

Hvor fatalt vil det være, hvis danskerne stemmer nej den 25. maj?
Morten Helveg Petersen: ”Det vil være brandærgerligt, hvis de danske opfindere, de danske virksomheder og de danske arbejdstagere ikke får gavn af patentdomstolen. Vi har brug for gode vækstinitiativer i en krisetid.”

Omtalte personer

Morten Helveg Petersen