EU og Storbritannien - stærkere sammen end hver for sig

Nutidens beslutninger vil forme fremtidens Europa. Men modet svigter helt nutidens politiske ledere under indtryk af opgavens omfang. I stedet for at række ud og bygge broer, er konstante stridigheder og nationalisme blevet den gængse vej for ledere i både Europa og på den anden side af Atlanten.
Af Tim Farron, Politisk Leder af Liberal Democrats (GB) og Morten Østergaard, Politisk Leder af Radikale Venstre (DK)

Hvornår drog vi den konklusion, at frem for det samarbejde om det fælles bedste for vore lande, som allerede har tjent os godt, så er snæver nationalisme vejen frem? Historien viser, at vi ikke tjener vores eget land bedst, når vi søger fordele på vore naboers bekostning, men tværtimod når vi samarbejder for at skabe fælles fremskridt.

Tag bare Det Indre Marked. Verdens mest avancerede frihandelssamarbejde, hvor varer, tjenesteydelser og mennesker har bevæget sig frit mellem flere og flere lande og skabt grundlag for investeringer, handel og arbejde på tværs af landegrænser. Det har øget vores velstand og gjort os mere konkurrencedygtige, end det på nogen måde havde været muligt hver for sig.

Vi har aldrig argumenteret for eller fejret det britiske folks beslutning om at forlade EU. Men det er nu engang, der hvor vi er. Derfor er det afgørende, at vi nu samles om at nå to fælles mål:

1. Det er ikke i nogens interesse, at Brexit fører til et lammet Europa, eller at EU falder fra hinanden. Theresa Mays hasarderede tilgang til Brexit-forhandlingerne med udtræden af Det Indre Marked, Toldunionen og med EU borgere som forhandlingsbrikker skader både EUs og briternes interesser. Vores fælles mål bør være et inkluderende Europa med en stærk Europæisk Union, som en arena for ansvarlig politisk handling og fornuftige beslutninger blandt uafhængige nationer.

2. Det er ikke i nogens interesse, at et såkaldt ”hard brexit” bryder de tætte bånd og den stærke samhandel mellem Storbritannien og det europæiske kontinent. Vores fælles mål må være en aftale med det tættest mulige forhold mellem Storbritannien og EU, fordi det i længden er hvad der tjener begge parter bedst. Derfor skal alle sejl sættes til for at bevare et britisk medlemsskab af Det Indre marked, med de tilhørende friheder inden for fri bevægelighed af varer, tjenesteydelser, kapital og mennesker.

Vi appellerer til alle ansvarlige europæiske ledere om at handle til det fælles bedste. Storbritannien kan meget vel forlade EU, men vores fælles værdier forbliver de samme. Lad os aldrig glemme at vi står stærkere, når vi står sammen. Der er intet alternativ til et stærkt, inkluderende Europa med ambitionen om at række ud efter hinanden og resten af verden.

Så lad os handle derefter. Vores fremtid afhænger af det.