EU-turen indtager Midtjylland

Fredag kørte den magentafarvede EU-bus fra Aarhus til Brande og Herning. Her blev der diskuteret #DelteMeninger om EU på Siemens i Brande, blandt studerende på AU Herning, ligesom den livlige debat fandt sted pågågaden i Herning.

Af Anne Nyhus

Det er tidlig morgen, da EU-turens magentafarvede bus triller fra Aarhus. For nok er der #DelteMeninger om EU på Christiansborg. Men ude i landet er det europæiske samarbejde også til debat, og med dialogen for øje kører bussen mod Midtjylland: Først Brande, siden Herning.

I lange stræk æder asfalten sig henover de flade, midtjyske markområder. Og da delegationen når Brande, lander bussen på parkeringspladen ved mastodontvirksomheden, Siemens. Dagens kamptropper består af EP-spidskandidat, Morten Helveg Petersen, EP-kandidat Christian Kjølhede samt gruppenæstformand Andreas Steenberg. På Siemens er de tre herrer først i dialog med Henning Kruse, Head of Governmental Affairs, og Jan Serup Hylleberg, der er CEO i Vindmølleindustrien. Der er meget på spil i diskussionen om fremtidens energiformer. Og der er mange #DelteMeninger på området. Emner som forurening, grøn omstilling og vedvarende energi drøftes, ligesom udfordringerne med energiforsyning på tværs af lande bringes i spil.

Efter samtalen træder EU-turens delegation i sikkerhedssko og orange veste, inden produktionshallerne og det enorme fabriksområde beses. Siemens Wind Power har omkring 3.000 mennesker ansat på fabrikken i Brande. Og de mange ansatte har i omegnen af 70 forskellige nationaliteter.

”Siemens har et miljø, der er et fantastisk eksempel på, hvordan grøn vækst giver mening. Her viser det sig, at man rent faktisk kan vinde økonomisk på at være grøn i sin produktion,” siger Morten Helveg Petersen.

Gruppenæstformand Andreas Steenberg, tilføjer: ”Vindmølleindustrien her i Brande er et eksempel på fri bevægelse, når det er bedst. Her formår man at udnytte de dygtige medarbejdere, der findes i Danmark, samtidig med at man har rammevilkår, der er tålelige som virksomhed,” siger han.

Efter en formiddag i energiforsyningernes tegn, går turen til AU Herning, der er en filial af Aarhus Universitet i Herning. Magentafarvede balloner pustes op, der serveres radikale bolcher fra fadølsglas, og bannere med kandidaterne tager plads. Morten Helveg Petersen, Christian Kjølhede og Andreas Steenberg stiller sig bag baren, der fyldes af tørstige studerende. Snakken er høj og latteren løssluppen.

”Det er interessant på denne måde at møde en anden vigtig side ved EU. For her går en masse studerende fra andre europæiske lande. Jeg har lige talt med en ester og en fra Moldova,” siger Morten Helveg Petersen, mens han skænker en fadøl til endnu en studerende, der taler engelsk.

Sidst på eftermiddagen fortsætter de #DelteMeninger om EU på gågaden i Herning. Her deler Morten Helveg Petersen, Christian Kjølhede og Andreas Steenberg flyers ud og debatterer det europæiske samarbejde med forbipasserende borgere, inden aftenen slutter med et medlemsmøde i Herning.