EUROPA ELLER KAOS

Med klimaforandringer. Flygtningestrømme. Med Trump, Putin og Brexit-kaos. Er det så nu, vi skal samarbejde mindre i Europa?
Mens Dansk Folkeparti drømmer om en dansk gentagelse af det britiske Brexit-kaos, kæmper vi radikale for en ny retning for Danmark. Og en mere ambitiøs Europapolitik.

Kampen mod klimaforandringerne vinder vi ikke alene. Kampen for at stoppe flygtninge- og migrantstrømmene mod Europa vinder vi ikke alene. Kampen mod terrorisme og for, at multinationale selskaber spiller efter reglerne, vinder vi ikke alene.

De store problemer, verden står over for lige nu, går hverken væk af, at vi murer andre ude eller os selv inde. Det er naivt at tro, at vi kan undvære et stærkt europæisk samarbejde i den verden, vi lever i. Derfor kæmper vi for et Europa, der skaber tryghed for sine borgere og finder fælles løsninger på de største af virkelighedens problemer.

Det er den vej, vi har fulgt de sidste fem år. Både i Europa og herhjemme. Og det får vi anerkendelse for. Radikale Venstres spidskandidat til Europa-Parlamentet, Morten Helveg Petersen, er netop kåret til den mest indflydelsesrige danske europaparlamentariker. Ikke mindst for sin kamp mod klimaforandringerne. Det er radikale mandater i arbejde, når det er bedst.

Og derfor holder vi fast. Efter et folketingsvalg vil vi have en ny regering, der engagerer Danmark mere aktivt i vores europæiske fællesskab. En regering, der ligesom os kæmper for et grønnere, et friere og et stærkere Europa. Uden forbehold.

Når Socialdemokratiet taler om at begrænse den fri bevægelighed, permanent grænsekontrol og at fastholde forbeholdene som europapolitikkens fundament, så skaber det usikkerhed om Danmarks rolle i EU. Særligt når vi kan se, at de andre lande bliver bedre og bedre til at samarbejde. Den usikkerhed må erstattes af en enighed, som forudsætning for vores opbakning til en ny regering.

Vi har givet vælgerne en garanti for, at en ny regering, som vi bringer til magten, også betyder en ny politisk retning for Danmark – uafhængig af Dansk Folkepartis politik. Nogen har kaldt vores garanti elastik i metermål, mens andre kalder det for ultimative krav. Det er ingen af delene.

Det er klar besked om, at Radikale Venstres mandater ikke kan bruges til hvad som helst. Vi stiller ikke krav om, at alt skal være nøjagtig som vi foreslår, men derimod krav om enighed, hvor der nu hersker usikkerhed.

Enighed om en ny retning med bedre integration, råd til flere pædagoger og bedre uddannelser, færre fattige børn og et stærkere engagement i fælles løsninger på de store udfordringer, som ingen lande kan klare selv.

Det er da værd at kæmpe for.