Fornuft i regeringens skattelettelser – på arbejde | Radikale Venstre

Fornuft i regeringens skattelettelser – på arbejde

I Radikale Venstre vil vi skabe de bedst mulige betingelser for danske virksomheder. Derfor vi bakker op om skattelettelser på arbejde og fremlægger et nyt udspil, som skal fremme iværksætterinvesteringer.
Af Andreas Steenberg

Mindre skat på arbejde er en radikal mærkesag, fordi det betyder flere hænder, der kan tage fat. Og flere hænder er netop, hvad danske virksomheder efterspørger i dag – og de vil kun komme til at råbe højere efter dem i fremtiden. Derfor vil vi også gerne rose den del af regeringens skatteudspil, der tager fremtidens arbejdsmarked alvorligt.

Men når det er sagt, så skal det ikke være nogen hemmelighed, at vi lægger skarp afstand til den del af udspillet, som udelukkende vægter forbrug nu og her. Store biler, billigere brobizz og chashewnødder lyder lækkert, men regeringen ignorerer, hvem og hvad, der skal betale for forbrugsfesten. Det er vores miljø, som bliver forurenet af store biler, og det er vores børn, som får dårligere skolegang og uddannelse. Det er ikke den vej, vi skal i Danmark.

Radikalt udspil skal belønne fremtidens virksomheder
I Radikale Venstre vil vi fremtiden. Derfor er det også dem, der skaber den, vi skal belønne på skatten. Tør man investere i danske iværksætteres gode idéer, er man med til at skabe et stærkere og større Danmark.

Derfor vil vi give et fast, effektivt skattefradrag på 30 procent til privatpersoner, der investerer op til en million kroner i virksomheder. Det vil betyde, at der vil blive givet et skattenedslag på 60.000 kroner til investoren, som poster 200.000 kroner i en iværksættervirksomhed. Det vil især komme de spæde iværksættere til gode, der på den måde lettere vil kunne tiltrække investeringer.

Derudover vil vi, med inspiration fra vores svenske naboer, afsætte 0,4 milliarder kroner til en aktiesparekonto. Kombineret med en mere simpel aktiebeskatning for enkeltpersoner, gør vi det mere attraktivt at investere i aktier i mindre virksomheder. Det har vi set virke i Sverige, hvor den bedre adgang til private investeringer har medført, at antallet af børsnoteringer blandt mindre virksomheder er 35 gange højere end i Danmark.