Friheden tilbage til folkeskolen

Skolen skal formes af de mennesker, som er i den hver dag: børn, lærere, ledere, forældre.
Folkeskoleforligskredsen er blevet enige om, at gøre 3.170 læringsmål vejledende. Det er en kæmpe sejr for metodefriheden på folkeskolerne.

Alt for mange steder har det taget overhånd, når læringsmål er blevet centralistisk styringsredskaber. Skolen skal ikke formes af snærende læringsmål udstukket af folketingspolitikere, men formes af de mennesker, som er i den hver dag: børn, lærere, ledere, forældre. Den enkelte skole skal have frihed til at udfolde en stærk skole med plads til, at alle børn kan udvikle sig fagligt og socialt i fællesskab. Skolens virke skal hvile på værdier og mål, som er formuleret lokalt – af skolerne selv i samarbejde med børn og forældre.

Mange steder oplever man på skolerne, at friheden er blevet svækket – at beslutningerne flyttes væk, og at regler og lokal detailstyring gør hverdagen besværlig og flytter fokus fra skolens formål. Vi vil give frihed og ansvar til skolerne, så skolerne kan koncentrere sig om at være skoler. Aftalen i forligskredsen i dag var et vigtigt første skridt.