Gør Danmark grønnere | Radikale Venstre

Gør Danmark grønnere

Jeg er glad for, at vi i dag har indgået en bred vækstaftale hen over midten i dansk politik. En aftale, der gør verden grønnere og Danmark rigere.
Hvorfor holde fast i myten om, at vækst og grøn omstilling er hinandens modsætninger? At vi ikke både kan give vores børn et rigere Danmark og en grønnere verden på samme tid? Modsætningen er falsk og dyrkes af politikere, der er mere interesserede i at så splid end i at løse problemer.

Hver generation har sin store udfordring. Klimaforandringerne er vores. Vi skylder vores børn en løsning. Ellers skal de leve med konsekvenserne: En verden, hvor mennesker må flygte fra klimaforandringerne for at leve. Hvor vi mister vores sunde og grønne natur. Og hvor vores børn får færre muligheder, end vi har haft.

Derfor er jeg glad for, at vi i dag har indgået en bred vækstaftale hen over midten i dansk politik. En aftale, der gør verden grønnere og Danmark rigere. Som radikal er jeg ikke optaget af, hvem jeg samarbejder med, men hvad vi samarbejder om. Vi samarbejder med dem, der vil et grønnere Danmark. Uanset om samarbejdspartneren er rød eller blå.

Vi tager ansvar, fordi aftalen løser en reel udfordring. Vi afsætter lige knap 1,2 mia. kr. til en markant lavere afgift på elvarme, så der bliver langt mere attraktivt at varme Danmark op på ren, grøn energi. Det vil gøre en kæmpe forskel for måden, vi opvarmer vores huse på, og det er en milepæl på vejen mod en grønnere og mere effektivt løsning på opvarmningen af Danmark. Det er til gavn for både klimaet, erhvervslivet og de mange borgere, der i dag holder sig varme ved hjælp af løsninger, der er sorte, ineffektive og dyre.

Samtidig leverer vækstaftalen på en lang række andre dagsordner, som har stået højt på vores ønskeliste: Bedre rammer for forskning og udvikling i privat regi, lettere adgang til risikovillig kapital for små og mellemstore virksomheder, lettere adgang til udenlandsk arbejdskraft for de danske virksomheder, bedre vilkår for små fødevareproducenter, der skriger efter dem, samt penge til cirkulær økonomi, digitalisering og bredbåndsdækning i hele landet.

Pengene finder vi blandt andet ved at ændre på kommunernes incitamenter, så ledige ikke sendes i overflødig aktivering. Vi finder også penge hos DSB, der forventeligt har overskud på 400-500 mio. kroner, og vi mener derfor, at man kan foretage de foreslåede ændringer i DSBs kontrakt med staten, uden at det går ud over serviceniveauet. Det er aftalen derfor også betinget af. Der bliver ikke færre tog!

Uden vores aktive deltagelse, ville Danmark have gået glip af en aftale, der leverer et historisk stort overskud på den grønne bundlinje. Det ville have været et kæmpe tab. Derfor er jeg også oprigtig glad for dagens aftale, der er god både for klimaet, for den økonomiske vækst, og for løsningen på fremtidens problemstillinger.