Gør Danmark grønnere

Vi vil skabe et grønnere Danmark med bedre og mere sammenhængende natur. Flere nationalparker. Mere skov. Flere vidtstrakte naturområder. Første skridt er at gøre dårlig landbrugsjord til god natur.
Det er snart sagt umuligt at tænde for det ene eller andet medie uden at blive konfronteret med voldsomme oversvømmelser et eller andet sted i verden, med stigende temperaturer andre steder og med nogle af de stakkels mennesker, som vi har lært at kende som klimaflygtninge.

I går var jeg til Naturmødet i Hirtshals. Også der mødte jeg mennesker, som var reelt bekymrede for vores drikkevand, for truede arter og selvfølgelig for klimaforandringerne. Jeg skriver ”også”, fordi jeg møder stadigt flere, som vitterlig ér bekymrede over præcis de samme ting.

Selvfølgelig er folk bekymrede. Det er jeg også. Især fordi vi har en regering, der taler pænt om klimaet og vores natur - men som ikke lader handling følge ord. Det er ikke lederskab, det er faktisk det stik modsatte.

Når sprøjtegiften først er sevet ned i jorden og blandet med vores grundvand, så kan vi ikke lave det om. Det går alt for stærkt i den helt forkerte retning. De beslutninger, vi tager nu, har konsekvenser for dem, der kommer efter os. De fortjener rigtige løsninger på virkelighedens problemer. Nu.

Derfor havde jeg også et nyt radikalt forslag med til Hirtshals. Det er en vision, som jeg håber, at du vil støtte. For få årtier siden kørte hele Danmark på olie. Dengang opfattede alle i energibranchen og resten af Danmark det som ren utopi, at vi kunne skabe en ny grøn energisektor, der oven i købet var konkurrencedygtig. Om få år er vi der. Fordi vi havde høje ambitioner. Fordi visionære og modige politikere traf de rigtige valg.

Lad os gøre det samme for Danmarks natur og landbrug, som vi har gjort for Danmarks energisystem: Skabe reel grøn forandring.

Vi ønsker, at Danmarks nuværende landbrugsareal på sigt udvikles i tre forskellige spor. Den ene del skal være økologisk drevet landbrug. Den anden del skal være konventionelt, ligesom vi kender det i dag, men højeffektivt med ny teknologi og præcisionslandbrug. Den sidste del skal tages ud af drift og ændres til ”ekstensiv drift”. Det vil sige skov, græsarealer og natur.

Nogle steder kan man lade køer græsse, andre steder plante vild, urørt skov. Vi vil prioritere at udtage landbrugsjord, som ligger ovenpå vores drikkevand, og områder, som kan bidrage til at skabe sammenhængende naturområder.

Hvis det skal blive til virkelighed, skal vi gøre det sammen med dem, det handler om: Landmændene. De er ikke modspillere. De er nogle af verdens dygtigste. Men mange har i årevis været pressede. Af faldende priser. Af banken. Af en konkurrence på at udpine jorden. Derfor vil jeg sige til de landmænd, som måtte læse med: Det her er ikke en straf. Det er en håndsrækning.

Vi har afsat pengene til at nå i mål. Jeg er overbevist om, at reel grøn forandring kan blive landbrugets redning. Hvorfor ik?