Gør det lettere at hente udenlandske medarbejdere til Danmark

En ny regering skal også føre Danmark i en ny retning.

Morten Østergaard forsikrer i forbindelse med Radikale Venstres sommergruppemøde, at Radikale Venstre vil kræve indflydelse på en ny regerings politik - også i spørgsmålet om manglen på arbejdskraft.

”Danmark har brug for en ny retning. Vi skal fremad! Derfor vil vi have en regering, der gør sig uafhængig af Dansk Folkepartis politik. Det omfatter også en statsminister, der tør se manglen på arbejdskraft i øjnene og gøre noget ved det. Ellers bliver der ikke råd til den velfærd, vi ønsker”, siger Morten Østergaard.

Det skal være nemmere for danske virksomheder at hente de udenlandske medarbejdere, de har har brug for, mener Radikale Venstre.

Meldingen kommer på et tidspunkt, hvor behovet for arbejdskraft er udtalt – ikke mindst som følge af den gode økonomi.

”Man spiller hasard med det danske velfærdssamfund, hvis man vender det døve øre til danske arbejdspladsers opråb om mangel på dygtige mennesker, der kan tage fat”, siger Morten Østergaard.

”Der mangler både tømrere, programmører, SoSU’er, rengøringsassistenter, elektrikere og andre medarbejdere. Hvis ikke vi hjælper virksomhederne med at få det personale, de har brug for, spænder det ben for væksten i Danmark og derfor også for vores alle sammens kernevelfærd”, fortsætter han.

Konkret foreslår Radikale Venstre fire håndtag, der skal drejes på, for at gøre det lettere for virksomhederne at hente de mennesker, som de har brug for.

1.       Sænk beløbsgrænsen fra 418.000 kr. til 325.000 kr. for virksomheder, der tager socialt ansvar og opretter praktikpladser.
2.       Giv flaskehalsgaranti til virksomheder, så det bliver lettere for dem at rekruttere fra udlandet.
3.       Genindfør greencardordningen, som Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti har afskaffet.
4.       Indfør nyt sæsonvisa, der bl.a. skal gøre det lettere for landbruget at hente hjælp til høsten fra udlandet.

“Hvis man gennemførte vores forslag, ville der være råd til at droppe de omfattende besparelser på uddannelse, som vi har set de seneste år. Se det ville bringe Danmark fremad”, siger Morten Østergaard.

Omtalte personer

Morten Østergaard MF