Grønnere, friere, stærkere

Danmark har fået sin første finanslov meget længe, der ikke er støbt på symbolpolitisk kviksand og smurt ind i frygt. Nu skifter vi symbolpolitik ud med rigtige løsninger og gør Danmark grønnere, friere og stærkere.
Sidste år ved denne tid fik Danmark en udvisnings-ø i Stege bugt til 759 mio. kr. Sådan var det nemlig dengang Dansk Folkeparti satte kursen: Alt skulle afregnes i symboler. Også årets finanslov.

Men nu blæser forandringens vinde. Ikke bare over Stege bugt. Men over hele Danmark. Vi radikale har sat en ny kurs. Symbolpolitikken er lagt på hylden. Rigtige løsninger på virkelige problemer sejrer.

For vi har hørt virkeligheden kalde. Børn går på gaden for klimaet, fordi de voksne ikke er deres ansvar bevidst. Forældre går på gaden, fordi der ikke er tid og omsorg nok til deres børn. De har fået nok og kræver forandring. Mærkbar forandring.

Vi radikale insisterer på at vise danskerne, at vi har hørt jeres kald. At vi har forstået ønsket om forandring. Aftalen om næste års finanslov er et fint bevis.

Vi gør Danmark grønnere. Udtagning af jord hjælper landbruget. Skov gavner klimaet. Grønne busser og taxaer giver renere luft i byerne. Og med en ny vind-ø tager vi første skridt mod at blive verdens vindsheiker.  Grøn handling frem for sort snak.

Vi gør Danmark friere. Vi slår hul på Dansk Folkepartis paradigmeskift, så flygtninge der arbejder, ikke længere skal smides ud. Danskundervisning bliver gratis for udlændinge. Og ja, så er udvisnings-øen droppet. Det er sund fornuft.

Vi gør Danmark stærkere. Vores børn får flere pædagoger. Besparelserne på uddannelse droppes. Uddan-nelsesloftet rives ned. Og vi afsætter 1 mia. kr. til flere lærere i folkeskolen. Det er vejen frem.

Og vi er kun lige begyndt.

Vi vil presse på indtil landbrug og transport reducerer deres klimabelastning markant. For Danmark skal være endnu grønnere.

Vi vil skubbe på indtil danskere med udenlandske ægtefæller igen kan bo i Danmark med deres elskede. Indtil uddannelsesbesparelser er vendt til uddannelsesinvesteringer. Indtil Danmark igen bliver det bedste land i verden at være barn i – for alle børn. Og indtil Mette Frederiksens regering begynder at tage den manglende ligestilling mellem mænd og kvinder alvorligt. For Danmark skal være endnu friere.

Endelig vi vil stå fast på, at klimakrisen og flygtningestrømmene kun kan bremses sammen i Europa. Handler vi hver for sig, ender det i kaos. Derfor vil vi skubbe socialdemokraterne fremad, når der skal skabes fælles europæiske løsninger. For Danmark skal være endnu stærkere.

Tør vi, kan vi.

Lad os komme i gang!