Grav københavnertrafikken under jorden

Radikale Venstre i Københavns Borgerrepræsentation, i Frederiksberg Kommunalbestyrelse og på Christiansborg vil gøre op med Københavns dårlige luftkvalitet, bilkøer på vejene og trafikal trængsel.
Derfor vil partiet investere i et stort anlægsprojekt, hvor tunneller fjerner trafikken fra gadebilledet.

”Vi vil skabe en grøn boulevard, der snor sig hele vejen gennem byen fra Bispeengbuen over Rådhuspladsen til Kongens Nytorv. Det vil blive et historisk grønt vartegn for byen. Hvor der før var biler, vil der i stedet komme parker, legepladser og boliger”, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Anna Mee Allerslev.

Når først tunnelen er bygget, skal investeringen hentes hjem gennem salg af ny byggegrund foruden brugerbetaling for at køre gennem tunnelen. City Tunnel kædes sammen med Østlig Ringvej, der kører under Nordhavn, og vil placere København som en international sværvægter inden for grøn byplanlægning og økonomisk bæredygtighed – det er netop derfor, visionen skal virkeliggøres, forklarer Anna Mee Allerslev.

”København skal være et fyrtårn for livskvalitet. En by hvor man ikke bliver syg af at cykle ned af H.C. Andersens Boulevard. En by hvor man kan gå en tur med barnevognen uden at bekymre sig om udstødningen fra lastbilen, der drøner forbi”.

For forurening skal ikke være en selvfølge blot fordi man bor i byen, slår hun fast.
”Vi behøver ikke acceptere præmissen om, at hvis man bor i en storby, så skal man acceptere forurening. Vi har allerede renset havnen. Fremtidens kamp bliver luften”.

Politisk leder for Radikale Venstre, Morten Østergaard, er svært begejstret for forslaget.

- Det her projekt er den radikale drøm i en nøddeskal. Vi vil gøre Danmark grønnere. Vi vil give plads til børn i stedet for biler. Og vi vil arbejde til vi segner for, at ambitionen bliver til virkelighed.

Morten Østergaard erkender, at forslaget nemt kan møde modvind.

- Nu skal partierne til at lægge arm i Frederiksberg og Københavns Kommune. Og der har vores lokalpolitikere hele Folketingsgruppen i ryggen. Vi vil arbejde for, at Folketinget rydder de forhindringer af vejen, som Folketinget har magt over.

Også spidskandidat for Radikale Venstre i Frederiksberg Kommune, Lone Loklindt, glæder sig over planen.

”Ved at rive Bispeengbuen ned kan det meget golde og trafikbelastede kvarter blive til et rekreativt område med boliger i grønne omgivelser ved Ladegårds å. Det bliver et kæmpe løft for børn og voksnes livskvalitet på Frederiksberg og Nørrebro” udtaler Lone Loklindt.

Planen lægger op til, at trafikken har sit udspring ved Sjællandsbroen, hvorfor Amagerfælled ikke bliver generet. Ved Sjællandsbroen forbindes City Tunnel under Åboulevard/H.C. Andersens Boulevard med tunnelen ved Østlige Ringvej under Nordhavn. Der lægges i planen også op til et større, underjordisk parkeringshus i Indre By – f.eks. ved Rådhuspladsen eller Hovedbanegården, der skal gøre det muligt at komme hurtigt til og fra byen.

City Tunnel og Østlig Ringvej vil i 2032 have en estimeret daglig gennemkørsel af 85.000 bilister. Derfor er City Tunnel og Østlige Ringvej en visionær plan, der vil ændre trafik og miljø i Københavnsområdet og skabe en endnu grønnere, mere bæredygtig og smukkere hovedstad.

For kontakt til Anna Mee Allerslev:
Pressekonsulent Christian Pors Sagen, 28 59 36 37, ep3v@bif.kk.dk

For kontakt til Lone Loklindt, spidskandidat Frederiksberg: 53 64 16 44

For kontakt til Morten Østergaard:
Særlig rådgiver Jacob Blomgren, 61623164, Jacob.Blomgren@ft.dk