Håndværk for fremtiden

Danmark har verdens bedste erhvervsuddannelser. Men har vi også det om fem år? Regeringens besparelser betyder, at vores erhvervsuddannelser landet over samlet skal spare ca. 3 mia. kr. frem mod 2020. Uambitiøst, når vi gerne vil have flere – og ikke færre – til at tage en erhvervsuddannelse.
Danmark har hverken diamantminer, te-plantager eller sjældne mineraler i undergrunden. Stort set alle dage har vi levet af solidt håndværk og gode købmandsegenskaber. Vi er en nation bygget på stolte håndværks-traditioner.

For et par uger siden besøgte jeg DM i Skills. Den årlige konkurrence for de bedste af de bedste, når det kommer til fremtidens håndværk. Myndige dommere og råt talent stod i kø. Jeg blev virkelig smittet af den enorme faglige stolthed, der lyste ud af alle – lige fra SOSU’er til autolakerer. Fra tjenernes mixologi til murernes mørtel lyste begejstringen og engagementet ud af samtlige elever. Respekt for håndværket!

Over tid har vi på erhvervsområdet i Danmark udviklet et system med læring gennem praksis og tæt samarbejde mellem virksomheder og skoler. Det er unikt. Men også sårbart.

I den radikale folketingsgruppe besøgte vi i mandags erhvervsskoler landet over. Én ting havde besøgene til fælles: Bekymringen over, hvad regeringens massive besparelser vil betyde i kølvandet på en reform, der ændrede mangt og meget.
For de store institutioner vil besparelserne formentlig betyde ringere kvalitet. Og for de små i sidste ende måske lukning. Og så bliver det sværere at få en erhvervsuddannelse i Danmark.

Det er uambitiøst. Uddannelse er en investering. En som aldrig er spildt. For det er vores fremtid, vi investerer i. Muligheden for, at vores børn og unge kan blive, hvad de drømmer om. Og sikkerheden for, at danske virksomheder kan få den arbejdskraft, de skal bruge, og derfor bliver og udvider i Danmark. En investering vi har brug for i en tid, hvor vi kommer til at mangle op mod 70.000 faglærte de kommende år, og hvor mange erhvervsskoler ikke længere mangler praktikpladser til lærlinge – men nu lærlinge til praktikpladser.

Vi radikale har foreslået at droppe besparelserne. Hvis de, der kan, i stedet bliver lidt længere på arbejdsmarkedet, har vi mulighed for at give vores børn og unge en generationsgave i form af bedre uddannelser – også på erhvervsområdet. Skulle vi ikke give den gave videre?

Det vil vi meget gerne invitere til debat om. For jeg mener, vi har brug for en dialog om, hvordan vi gør vores erhvervsuddannelser bedre, mere tilgængelige for unge landet over og med flere kvalificere undervisere.

Jeg tror på, at vi kan løfte ambitionen om også i fremtiden at have verdens bedste erhvervsuddannelser i Danmark. Hvis vi vil. Og det vil vi i Radikale Venstre.