Hæv den grønne overligger | Radikale Venstre

Hæv den grønne overligger

Danmark er ikke længere forrest i klimakampen. Regeringen har sat den grønne omstilling på pause. Men den går ikke i en tid, hvor vi er ved at miste grebet om klimaforandringer. Radikale Venstre vil igen gøre Danmark til et globalt fyrtårn i den grønne omstilling.
Som Danmarks moderne grønne parti er Radikale Venstre dybt optaget af at give et bedre samfund videre til kommende generationer. Vi er den første generation til at opleve klimaforandringerne og den sidste til at sidde med løsningen på klimaforandringerne i egne hænder. Den luksus vil vores børn ikke have. Vores handlinger i dag bestemmer deres fremtid i morgen. Derfor skal vi handle nu.

Vi vil hæve den grønne overligger for klima- og miljøindsatsen i Danmark. Regeringens tøvende og fodslædende kurs duer ikke. Kald os bare forbudsfanatiske vindmøllefetichister, men vi vil igen gøre Danmark til et grønt foregangsland. Et land, der udvikler morgendagens grønne løsninger og lever af at gøre det, fordi vi går forrest. Et land, der viser resten af verden, at det kan lade sig gøre at blive helt fri af kul og olie. Et land, hvor luften er renere og støjen mindre, fordi vi transporterer os på vindstrøm og biomasse.

Vi har derfor sat et nyt ambitiøst mål om at reducere Danmarks belastning af klimaet med 55 procent inden 2030 og har en konkret plan for at nå målet. Det ambitiøse mål skal nås gennem fire indsatsområder:

Vi ønsker en ny energiaftale, når den nuværende udløber i 2020. Den næste energiaftale skal fuldende omstillingen af energisektoren til ren grøn energi. Vi skal blive endnu bedre til at reducere overflødigt energiforbrug gennem smart teknologi. Oliefyr og kulkraftværker skal erstattes med varmepumper, sol og vind. Vi vil helt udfase kul fra den danske energiproduktion i løbet af ti år.

På transportområdet skal vi sikre, at det altid kan betale sig at vælge en bil, der kører på alternative drivmidler. Samtidig skal vi gøre det mere attraktivt at køre i fx elbiler – og færdiggøre elektrificeringen af vores tognet.

Dansk landbrug skal sættes på en helt ny kurs. Først skal vi have ryddet op efter regeringens landbrugspakke, der øger kvælstofforureningen markant og skader både klima og miljø. Vi lancerer derfor en grøn genopretningspakke. Dernæst skal vi skabe et grønnere, sundere og mere lokalforankret landbrug med plads til både niche og stordrift – og med fokus på bl.a. klima- og miljøvenlig produktion, økologi og stedbundne kvaliteter.

Endelig vil vi skabe et Danmark uden affald i 2050 for både forbrugere og virksomheder. Et nationalt affaldssorteringssystem med fokus på genanvendelse skal sikre, at vi frem mod 2050 gradvist udfaser vores forbrændingsanlæg. Vi skal genbruge vores ressourcer. Ikke brænde affald af.

Vores forslag bringer os tættere på det Danmark, vi ønsker, vores børn skal vokse op i. Et Danmark helt uden kul og olie senest i 2050. Et Danmark, der lever af at udvikle morgendagens løsninger. Et grønt Danmark.