Hvad bliver det næste? – valget er dit

Nytår er en helt særlig tid. Hvor vi gør status på året, der gik. Og drømmer om året, der kommer. Jeg har ét nytårsforsæt for 2019: Vi skal have bragt Danmark i en ny retning.
Da min søn Emil var yngre bøvlede han med forskellen på i går og i morgen: ”Hvad skal vi lave i går?” spurgte han. Indtil pråsen gik op for ham: ”Far, ’i morgen’ er jo en dag, vi ikke har prøvet endnu”.

Sådan har jeg det med nytår.

Når jeg tænker på 2018, står det for mig som et lavpunkt i dansk politik. Og som et kedeligt klimaks i Lars Løkkes regeringsperiode. For under Løkkes ledelse brugte flertallet på Christiansborg 2018 på endnu mere grænsekontrol. På burkaforbud, øde ø’er og håndtryk. På dobbeltstraf, integrationsstop, flere fattige børn og nye lagkagefejringer af menneskers ulykke. Det lyder helt gak. Men i 2018 blev det alt sammen til virkelighed. For sådan går det, når Dansk Folkeparti sætter kursen.

Spørgsmålet er: Hvad bliver det næste?

Fortsætter det i 2019? Og bliver det endnu værre? Man kan have sine bange anelser, når man ser Dansk Folkepartis stadigt mere ekstreme symbolpolitik gå hånd i hånd med kravet om at komme i regering. Og to statsministerkandidater, der kappes om at klappe hælene hurtigst sammen, hver gang DF overgår sig selv.

Men det herrens år 2019 er med Emils ord et år, vi ikke har prøvet endnu. Så vi HAR muligheden for at bruge 2019 anderledes. Jeg tror på, at vi kan bringe Danmark i en ny retning i 2019. Tør vi, så kan vi. Stå fast på vores værdier i stedet for at sælge ud. Og finde rigtige løsninger på virkelighedens problemer fremfor at ty til symbolpolitik.

Vi kan og vi skal bremse klimaforandringerne. Hvis vi tør omstille landbruget, som vi har gjort med energien og har modet til at transformere vores bilpark fra sort til grøn.

Vi kan, og vi skal lykkes med integrationen. Hvis vi dropper symbolpolitikken og får børn i blandede institutioner, hvor de lærer at leve sammen, og hvis vi får deres forældre i arbejde.

Vi kan og vi skal give alle børn en bedre start på livet. Hvis vi tør investere frem for at skære ned, sørge for at der er flere voksne til vores små poder i de kritiske første 1000 dage af deres liv og erstatte test, trit og retning med en skole, der lærer børn at tænke selv.

Og selvfølgelig både kan og skal vi have styr på alt fra flygtningekrise til storbanker, der svindler på tværs af landegrænser. Hvis vi tør forpligte os på fælles europæiske løsninger i stedet for at mure os selv inde – og andre ude.

Om 12 måneder tager vi hul på et nyt årti. 2019 skal huskes som året, hvor vi satte Danmark på ret kurs mod 2020’erne. Satte frygtens politik i skammekrogen og fandt rigtige løsninger på virkelige problemer.

Fremad!