Ingen kan forudsige fremtiden – vi skal bruge studievejledning til alle

Fremtidens uddannelses- og arbejdsmarkedet er sværere at forudsige end nogensinde før. Derfor skal vi bruge et studievejledningssystem, der er for alle og tager udgangspunkt i den enkelte.
Af Freja Holm, uddannelsesordfører, Radikal Ungdom

D. 23. februar meldte regeringen ud, at de ønsker at tilføje en praktisk dimension til folkeskolens uddannelsesparathedsvudering for at ”åbne elevernes øjne for at tage en erhvervsuddannelse”. Men samtidig har de gjort det klart, at de ikke ønsker at fjerne erklæringen om uddannelsesparathed. Det viser med al ønskelig tydelighed, at det nuværende studievejledningssystem er opbygget efter devisen: ”Hvad skal vi stille op med dig?”  - som et sikkerhedsnet til at samle de elever op, som ikke er blevet godkendt i uddannelsesparathedsvuderingen. Det betyder, at systemet modarbejder regeringens ellers fine intention. Så længe man laver en opdeling mellem A- og B-holdet – de godkendte eller ikke godkendte – vil størstedelen af de unge og deres forældre forsøge at vælge A-holdet til og erhvervsuddannelserne fra.

Der er ikke længere nogen, der kan fortælle os i Radikal Ungdom, hvordan arbejdsmarkedet kommer til at forandre sig fra vores generation er færdig med en uddannelse, frem til vi er færdige på arbejdsmarkedet. Det tætteste, vi vil komme på en konstant i vores uddannelses- og arbejdstid, er vores egne evner. Derfor skal vi skabe et uddannelsessystem, der tager udgangspunkt i det enkelte individ – og giver dem værktøjerne til at finde deres egen plads i en stor verden.

Radikal Ungdom mener, at alle folkeskolens elever skal til studievejledning. Vi ønsker et studievejledningssystem, der møder de unge med spørgsmålene ”Hvad er dine evner?” og ”Hvad tror vi, at du kan komme til at bruge dem til?”. Vi ønsker et studievejledningssystem, der ikke sætter barrierer op, men udarbejder en plan for hver enkelt elev. Men vigtigst af alt ønsker vi, at der investeres i studievejledningssystemet under erkendelse af, at det er den bedste måde at sikre, at unge vælger rigtigt – for deres skyld og for samfundsøkonomiens skyld.