Integration handler om, hvad du vil – ikke om hvem du er! | Radikale Venstre

Integration handler om, hvad du vil – ikke om hvem du er!

”Integration handler ikke om hudfarve, ikke om religion. Det handler om at ville Danmark.” Sådan sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen ved Folketingets åbning. Jeg kunne ikke være mere enig. Og det er mig ubegribeligt, at Socialdemokraternes formand senere på dagen erklærede sig endog "meget, meget uenig".
Hvis vi gør menneskers kulturelle baggrund til et problem, så lægger vi gift for integrationen. Og så styrker vi de rabiate kræfter, der ikke ønsker integration, frem for at række hånden ud til det store moderate flertal.

For mig handler integration ret præcist netop om vilje. Ikke om hverken hudfarve eller religion. Og langt de fleste har både viljen og evnen til at blive en del af det danske samfund. 97,3 pct. af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere er lovlydige. 71 pct. er i arbejde. Og stadig flere er i uddannelse. Det er godt. Men det kan selvfølgelig blive endnu bedre.

Andre har viljen, men endnu ikke evnen. Dem skal vi hjælpe. Med integration fra dag 1 frem for årelang passivitet på et asylcenter. Med integration på arbejdspladsen frem for årelange aktiveringsprojekter.

Og så er der dem, som mangler viljen til at blive en del af vores samfund. De findes, og de skal have et klart modsvar. Så deres holdninger og livssyn ikke breder sig. Men visner. Vi skal kæmpe mod dem, der ønsker tvangsægteskaber og social kontrol. Blandt andet ved at styrke samtalegrupper som Exitcirklen – fremfor at mistænkeliggøre dem.

Vi skal kæmpe mod dem, der ønsker at udnytte vores smukke friskoletradition til at prædike had og splittelse. Blandt andet ved at afsætte tilstrækkelige ressourcer til at føre tilsyn. Vi skal gribe ind over for dem, der ikke overholder loven – fremfor at dømme bestemte skoler kollektivt uanset om de lovlydige eller ej.

For mig handler integration om vilje: Vil du være en del af Danmark – eller vil du ikke? Vi skal hjælpe så mange som muligt til at ville og kunne. Vi skal turde gøre op med dem, der ikke vil. Og så skal vi huske, at de fordomme vi oftere og oftere bliver præsenteret for om mennesker, der kommer til vores land, sjældent holder vand. For som statsministeren sagde i sin tale:

”Det er vigtigt for mig at sige, at langt de fleste, der kommer til Danmark udefra, bidrager positivt… Jeg vil sige til alle jer med udenlandsk baggrund, som har taget Danmark til jer: I er velkomne, I gør det godt. Bliv ved med det.”

Også det var jeg enig med Løkke i.