Jeg bliver harm, når børns fremtid afgøres af deres postnummer | Radikale Venstre

Jeg bliver harm, når børns fremtid afgøres af deres postnummer

For mig er uddannelse hjerteblod. Mere end noget andet. For uanset, hvor du kommer fra, fortjener du den fremtid, du selv vælger. Uddannelse giver dig muligheder og hjælper dig til at forme din egen fremtid.
Jeg bliver harm, når børns fremtid kan aflæses på deres postnummer. Jeg ærgrer mig grænseløst, når børn bliver låst fast. Det krummer tæer, når den sociale mobilitet i Danmark ikke er større. Der er ingen grund til at tale pænere om virkeligheden, end den er. Og virkeligheden er, at børn af forældre på kontanthjælp er i langt større risiko for selv at ende på kontanthjælp end andre børn.

Jeg har mødt alt for mange unge med en problematisk baggrund. Hver femte unge har hverken job eller en færdiggjort ungdomsuddannelse syv år efter, de har forladt grundskolen. Og derfor har vi behov for at reformere vores forberedende ungdomsuddannelser.

I dag er alle radikale folketingspolitikere på besøg på forberedende ungdomsuddannelser rundt i hele landet. Ida Auken og Kristian Hegaard er i Svendborg, Lotte Rod er i Esbjerg, Mens Andreas Steenberg er i Farsø. Vi andre dækker Sjælland. Vi vil ud og møde dem, der kender de svage unge og diskutere vores prioriteter til de forhandlinger, som regeringen barsler med.
Radikale Venstre har tre prioriteter.

For det første vil vi have uddannelser i hele landet. Vi ved, at en 18-årig ung mand har større chance for at gennemføre end uddannelse, hvis den ligger to km. fra ham. Og vi ved, at hans chancer for at gennemføre uddannelsen bliver langt ringere, hvis han skal stå op kl. 5.30 for at tage bussen 40 minutter. Uddannelserne på fx Fyn må ikke kun samle sig i Odense.

For det andet vil vi gøre uddannelse mere gennemskueligt for de unge. Uddannelserne kan være en ren jungle. Jeg må indrømme, at udbuddet af forberedende ungdomsuddannelser også kan være mystisk for mig. Derfor vil Radikale Venstre lave én indgang for de forberedende ungdomsuddannelser. Vi vil give de unge én støtteperson gennem deres ungdom. Og vi vil indføre kædeansvar i uddannelsessystemet. Ingen uddannelse må sige farvel til en ung, uden at man har sikret, at en anden uddannelse modtager den unge.

For det tredje skal vi stille krav om, at alle unge har en uddannelse eller et job. I dag forventes det at 83% af en generation vil have en ungdomsuddannelse otte år efter undervisningspligtens ophør.  Vi må ikke acceptere at nogen ryger mellem sprækkerne. Vi skal derfor sætte et nyt mål; alle unge skal have fuldført en ungdomsuddannelse eller være i beskæftigelse syv år, efter de er gået ud af grundskolen.

Vi tager de tre forslag under armen, når vi, som nævnt, snart går ind til regeringens forhandlinger om de forberedende ungdomsuddannelser. Vi mener, at det er tre forslag, som vi bør kunne få et flertal af folketingets partier med på.

Hvis regeringen for alvor vil øge chancen for en vellykket reform, må pengene følge med. Vi må ikke glemme, at regeringen udover at gennemføre massive besparelser på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser Også markant har forringet vilkårene for produktionsskoleeleverne. VLAK regeringen besluttede lige før jul sammen med Dansk Folkeparti at sætte eleverne ned på en SU-lignende ydelse, der er markant lavere, end de skolepenge de unge indtil da har modtaget for at gå på produktionsskole. Mange af de unge har derfor simpelthen ikke længere råd til at fortsætte og vælger i stedet kontanthjælp. Det truer samtidig produktionsskolerne på deres eksistens. Vi skal have stoppet den onde spiral.

Vi har foreslået en ”generationsgave”, der indebærer, at pensionsalderen, som en konsekvens af den forlængede levealder, ændres fra 67 til 68 år fem år tidligere end oprindeligt aftalt. Men kun for dem af os, der kan. Til gengæld kan vi investere 1 milliard kr. mere i uddannelserne hvert år frem mod 2025, hvor der vil være op i mod 10 mia. kr. mere årligt til investeringer i børn, unge og uddannelse. Nogle mener, at den investering er lige i overkanten. Ja, Radikale Venstre vil investere et vanvittigt beløb i uddannelser. For vores børns fremtid er vanvittig vigtig.

Uddannelse er værdipolitisk hjerteblod for os. Uanset hvor du kommer fra, fortjener du den fremtid, du selv vælger. Uddannelse er et frihedsprojekt. Det giver muligheder. Og det gør Danmark større.

Læs hele udspillet "Skab muligheder - for alle unge" her.