Jeg bobler af glæde over nye prøveformer

Politik har det med at gå sneglende langsomt. Desto mere fantastisk, når det lykkes at rykke tingene. Sådan har jeg det med en helt særlig ting i gymnasiereformen: de nye prøveformer.
Lad os lige spole tiden tilbage.

I 2012 groede ”Gymnasiet tænkt forfra” frem på seks gymnasier (stx, htx, hhx og hf) i hovedstaden. Idéen var at gøre eleverne mere motiverede (og dygtigere) ved at nytænke undervisningen. De afprøvede også forskellige prøveformer, som udover at bedømme elevernes ”almindelige” faglighed, også kiggede på deres evner til at løse et konkret problem, samarbejde og formidle. Som en del af det, gik en gruppe forskere fra Københavns Universitet sammen med lærerne i gang med at udvikle en taksonomi for, hvornår man egentlig er god til at være innovativ. De kom langt.

Så langt, at både elever, lærere og rektorer for et par år siden tog fat i mig: Vi skal have åbnet for nye prøveformer for for alvor at få det til at batte, lød beskeden.

Jeg gik i gang med opgaven og fik forhandlet nye prøveformer ind i SR-regeringens udspil. Men så gik der valgkamp i den, og der skete ikke mere.

Nu er vi så blevet enige om en ny gymnasiereform, der indeholder et nyt storskalaforsøg med innovative prøver: Ministeriet skal tage bolden op fra Gymnasiet tænkt forfra og arbejde videre på taksonomien. Og alle gymnasier får muligheden for at byde ind med klasser og eksaminer, hvor de kan se muligheder.

På den måde rammer vi forhåbentlig balancen mellem, at det ikke bliver tvunget ned over nogen, men at alle jer, der har drømt om det her i årevis, endelig får chancen.

Sådan burde vi lave meget mere politik. Der sker så fantastisk mange spændende initiativer rundt omkring, som fortjener at blive løftet op og udbredt.
Tak til alle jer, der har knoklet med Gymnasiet tænkt forfra gennem årene. Og til alle jer andre: Grib chancen! Lad os være så mange, der er med som muligt, så vi kan gøre os endnu flere erfaringer.

Omtalte personer

Lotte Rod MF